Kabinet scherpt per direct eisen hulpschepen aan

26 september 2018Leestijd: 4 minuten
De Sea Watch 3 in de haven van Malta - EPA

Het kabinet scherpt per direct de eisen aan voor migrantenschepen die onder de Nederlandse vlag willen varen. Ander nieuws van woensdag 26 september: in Duitsland lopen waarschijnlijk 368 radicale moslims vrij rond, de Kamer wil een debat over het contract van LVO-baas André Postema en voor de door Leefbaar zelf georganiseerde Sinterklaasintocht in Rotterdam zet de partij dit jaar mogelijk extra beveiliging in.

Eisen schepen hulporganisaties aangescherpt

Het kabinet scherpt per direct de eisen aan voor zeeschepen van organisaties met ideële doelstellingen. Deze vaartuigen konden zich tot dusver inschrijven als pleziervaartuig in het Nederlandse vlagregister. Ze hoefden daardoor aan minder eisen te voldoen dan andere zeeschepen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat schrijft aan de Kamer dat met de huidige certificering ‘onvoldoende recht is gedaan aan het risicoprofiel van dergelijke schepen’.

Dat leidde deze zomer tot grote problemen op de Middellandse Zee, toen bleek dat een groot aantal migrantenschepen – vooral van Duitse organisaties – vaart onder Nederlandse vlag. Zo reisde in juli dit jaar nog een inspecteur af naar Malta om te controleren of het schip Sea Watch 3 wel voldeed aan alle eisen. Dat schip ligt nog steeds aan de ketting in de haven van Malta.

De nieuwe eisen gaan vanaf nu gelden voor schepen van organisaties die zich inschrijven bij het vlagregister. De veiligheid en bemanning van de schepen worden strenger beoordeeld. Het gaat onder meer om de constructie van het schip, de motoren en elektrische bedrading, brandbescherming en -bestrijding, en de opleiding en diplomering van de bemanning.

Lees het commentaar van René van Rijckevorsel: Dankzij Salvini kantelt immigratiebeleid EU

Ook voor ideële organisaties die al een zeeschip als pleziervaartuig hebben geregistreerd, moeten de nieuwe regels gaan gelden. De minister gaat met deze organisaties overleggen over een ‘aanvaardbare overgangstermijn’. Ze zijn daarvan inmiddels op de hoogte gesteld.

Schepen als de Sea Watch 3 en eerder de Lifeline pikken migranten op die de Middellandse Zee willen oversteken naar Europa. Ze varen onder Nederlandse vlag en vallen daarom onder de verantwoordelijkheid van Nederland. De gang van zaken wekt veel frustratie bij Maltese en Italiaanse autoriteiten. Die zijn van mening dat de bemanning meer doet dan het redden van drenkelingen en actief meewerkt aan mensensmokkel. De praktijken hebben volgens hen een aanzuigende werking op migranten.

Duitse politie zoekt 368 radicale moslims

In Duitsland lopen waarschijnlijk 368 radicale moslims vrij rond tegen wie een arrestatiebevel is uitgevaardigd. Dat blijkt uit antwoorden van de Duitse regering op vragen van de rechts-nationalistische partij AfD.

In totaal zoekt de politie 3.151 verdachten van politiek gemotiveerde criminaliteit. Tegen 2.783 van hen is een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd door Interpol. Het is niet zeker of zij in Duitsland zijn.

In april van dit jaar ontstond ophef in Duitsland doordat er onduidelijkheid was over de status van 350 Turkse imams in het land. Die waren door het Turkse godsdienstministerie Diyanet gestuurd en kregen een visum voor een half jaar, maar niemand wist of ze het land al hadden verlaten.

Kamer wil debat over LVO-baas André Postema

De Tweede Kamer wil een debat over de contractverlenging van André Postema, bestuursvoorzitter van de Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO). Dinsdag werd duidelijk dat Postema nog twee jaar aanblijft.

Postema is omstreden omdat onder zijn toezicht examenfraude plaatshad op het VMBO Maastricht. Dat schandaal kostte hem zijn fractievoorzitterschap van de PvdA in de Eerste Kamer. Hij bleef wel aan als senator.

De contractverlenging is opvallend omdat twee andere bestuursleden van de koepel wel opstapten. Postema blijft aan omdat ‘juist in deze woelige periode zijn ervaring en kennis van de totale organisatie van LVO van grote betekenis is’, aldus Jan Schrijen, voorzitter van de raad van toezicht.

‘Het is slecht dat een bestuurder zijn verantwoordelijkheid niet heeft genomen,’ zei Tweede Kamerlid Paul van Meenen (D66) in juli over de kwestie. ‘Hoe denk je in vredesnaam ooit nog met enige autoriteit deze koepel te besturen als er onder jouw verantwoordelijkheid zulke grote fouten zijn gemaakt?’ vroeg Peter Kwint (SP) zich af.

Minister Arie Slob (CU) voor Basis- en Voortgezet Onderwijs heeft al aangegeven dat er een groot onafhankelijk onderzoek komt naar de gang van zaken op de school. Daarbij zal ook de positie van Postema worden bekeken.

Mogelijk extra beveiligers voor Zwarte Piet in Rotterdam

Leefbaar Rotterdam stelt dit jaar mogelijk zelf extra beveiliging aan om de Zwarte Pieten te beschermen bij een door de partij georganiseerde Sinterklaasintocht in de stad. Dit is volgens de partij nodig tegen activisten die willen dat Zwarte Piet wordt afgeschaft.

Vorig jaar werd door burgemeester Ahmed Aboutaleb (PvdA) het zogeheten ‘Pietenakkoord’ gesloten. Hierin staat dat Rotterdam grotendeels afscheid neemt van de traditionele Zwarte Piet en dat bij de grote intocht volgend jaar 90 procent van de pieten een roetveegvariant zal zijn.

Als reactie daarop organiseert Leefbaar dit jaar een alternatieve intocht in de binnenstad. De partij zette al eerder acties op tegen het verdwijnen van Zwarte Piet in de stad.

De afgelopen jaren werden intochten ‘verziekt door demonstranten’, stelt Joost Eerdmans, fractieleider van de partij. ‘Met als dieptepunt de intocht in 2016 waarbij actievoerders uitweken van de landelijke intocht in Maassluis om de intocht in Rotterdam te verpesten.’ Bijna tweehonderd mensen werden opgepakt na een noodbevel van burgemeester Ahmed Aboutaleb.

‘Ik sluit niet uit dat we daarom extra beveiliging moeten inzetten. Voorheen hielden wat mensen van de partij een oogje in het zeil, maar het kan goed zijn dat er meer nodig is,’ zegt Eerdmans in De Telegraaf.

Elsevier Weekblad maakte een overzicht: Dit zijn de schepen en organisaties die migranten oppikken