Haalbaar? Fabrikanten beloven zelfrijdende auto’s voor 2021

07 januari 2017Leestijd: 2 minuten
Een conceptcar van Volkswagen op de grootste technologiebeurs ter wereld.

Op de technologiebeurs in Las Vegas buitelen de autofabrikanten over elkaar heen met zelfrijdende auto’s. Ford en Audi beloven dat ze binnen een paar jaar in groten getale op de weg verschijnen, maar geheel autonoom zijn die auto’s nog niet.

Zoals altijd op de beurs in Las Vegas staan er allerlei conceptauto’s uitgestald die nooit voor de consumentenmarkt gemaakt worden, maar dit jaar kondigen verscheidene fabrikanten aan dat ze wel erg dichtbij massaproductie zijn.

Ford, dat een grote onderzoeksdivisie heeft in Silicon Valley, heeft al 30 autonome Fusion auto’s rondrijden. Dit jaar wordt dat uitgebreid tot 90. ‘In 2021 komen ze op de markt’, zo garandeert het Amerikaanse bedrijf.

Een conceptcar van Nissan.

Nederland als proeftuin: zelfrijdende auto’s op snelweg

Nog niet geheel autonoom
Ford wil de auto’s niet verkopen aan consumenten, maar ze in eerste instantie gebruiken als zelfrijdende taxi’s. De Fusions zijn nog niet geheel autonoom. Ze worden ingeschaald op level 4 (level 5 is totaal zelfrijdend): concreet betekent het dat de auto’s alleen routes kunnen afleggen binnen bepaalde vooraf ingevoerde zones, zoals de campus van een universiteit.

Op de beurs beloofde concurrent Audi zelfs al in 2020 een zelfrijdende Q7 uit te brengen. Audi werkt daarvoor samen met Nvidia, de gerenommeerde fabrikant van grafische kaarten.

‘Mensen gaan autonome auto’s niet zomaar accepteren’
Toch zijn ook veel autofabrikanten sceptisch over de beloftes. Gill Pratt, baas van de onderzoeksdivisie van Toyota, vertelt dat de industrie ‘nog niet eens in de buurt komt’ van het verkopen van volledig autonome auto’s. Nissan sluit zich daarbij aan: zelfrijdende auto’s waarbij bestuurders niets hoeven te doen, zullen er pas over minimaal tien jaar zijn.

Grootste problemen: de techniek moet eerst veel beter worden getest en mensen moeten vertrouwen opbouwen in de auto’s. Pratt: ‘Wat gebeurt er als de machines twee keer zo veilig zouden blijken als huidige auto’s en er toch nog elk jaar 17.500 verkeersdoden in Amerika zijn? Zouden we autonome auto’s dan zomaar accepteren?’

Ook in Nederland wordt geëxperimenteerd met de techniek. Zo rijden op de campus van de Wageningen Universiteit zelfrijdende busjes rond. De bedoeling was dat de busjes vorig jaar al passagiers zouden vervoeren tussen de campus en het treinstation, maar ze maken nog te veel fouten.