Unilever aast op mosterd en ketchup Reckitt Benckiser

16 juli 2017Leestijd: 2 minuten
Unilever wil graag de Franse mosterd van Reckitt - bron:ANP

Unilever heeft zijn zinnen gezet op de levensmiddelentak van het Britse bedrijf Reckitt Benckiser. Met de overname zou ruim 2,5 miljard euro zijn gemoeid.

Multinational Unilever, dat zijn hoofdkantoor in Rotterdam heeft, zou in de overnamestrijd concurrentie krijgen van onder meer het Amerikaanse Hormel Foods, meldt het Britse blad The Sunday Times op basis van ingewijden. Volgens de bronnen worden de komende weken definitieve biedingen verwacht. De verkoop zou worden begeleid door de Amerikaanse bank Morgan Stanley.

Producten voor consumenten als Durex

Onder de levensmiddelentak van Reckitt Benckiser (RB) vallen mosterd- en ketchupmerk French’s en Frank’s RedHot Sauce. RB had in april al laten weten verkoop te overwegen van dit bedrijfsonderdeel. Het bedrijf maakt vooral consumentenproducten als Clearasil, Durex, Nurofen, Cillit Bang en Strepsils. Eerder dit jaar werd babyvoedingmaker Mead Johnson overgenomen.

De jaaromzet van de levensmiddelendivisie van RB is meer dan 450 miljoen euro, zo’n 4 procent van de totale omzet van RB. De overname moet samen met kostenbesparingen het Brits-Nederlandse was- en levensmiddelenconcern winstgevender maken.

In combinatie met de inkoop van eigen aandelen en een hoger dividend wil Unilever aandeelhouders ervan overtuigen dat het aantrekkelijk is als zelfstandig bedrijf, nadat het concern in februari een overname door Kraft Heinz afsloeg. Het Amerikaanse voedingsmiddelenbedrijf trok zijn overnamebod van 134 miljard euro in. De laatste dagen zijn er geluiden dat Kraft het opnieuw wil proberen, ditmaal met een vijandig bod.

Margarine

Unilever is eigenaar van het bekende sausmerk Calvé en mayonaisemerk Hellmann’s. In april werd nog de overname bekendgemaakt van de Amerikaanse producent van organische mayonaise en ketchup Sir Kensington’s.

Maar Unilever zei ook aarwel tegen de margarinetak, met merken als Becel, Blue Band, Bona en Zeeuws Meisje. Beleggers hoopten al langer op de verkoop van de margarinedivisie. Unilever vormde enkele jaren terug de divisie Baking, Cooking & Spreads, waarin de margarinemerken zitten. Verkoop van die divisie of delen ervan bleef uit.