Waarom de vierdaagse werkweek wereldwijd aan een opmars bezig is

07 november 2022Leestijd: 2 minuten
De Rotterdamse vestiging van het Britse bedrijf Unilever. Foto: Robin Utrecht/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

De vierdaagse werkweek is dit jaar begonnen aan een wereldwijde opmars. In Australië, Europa en de Verenigde Staten omarmen tal van bedrijven het 100-80-100-principe. Met behoud van 100 procent van het salaris, in 80 procent van de voltijdse werkweek 100 procent productief te blijven.

Dat betekent niet harder werken in minder tijd, maar effectiever. Stop met oeverloos vergaderen en het opstellen van ellenlange e-mails aan te veel collega’s.

Geldt alleen voor kantoormedewerkers, niet voor de fabrieksarbeider

Unilever is misschien wel het boegbeeld van de beweging. Na een langdurige proef in Nieuw-Zeeland heeft de producent van levensmiddelen en verzorgingsproducten besloten dat ook de medewerkers in Australië minder vaak op kantoor hoeven te verschijnen. Medewerkers die in de fabrieken werken, moeten zich nog wel houden aan de reeds geldende schema’s van de ploegendiensten.

Unilever staat niet meer in de Top 500 grootste Nederlandse bedrijven. Bekijk hier de bedrijven die er wel in staan

Unilever houdt in samenwerking met universiteiten de vinger aan de pols van de vierdaagse werkweek. Uit de resultaten blijkt tot nu toe dat de medewerkers rapporteren dat ze net zo productief blijven en tevens gelukkiger en gezonder zeggen te zijn. In elk geval is het ziekteverzuim in Nieuw-Zeeland onder het personeel flink afgenomen.

Nederlander werkt vaak al vier dagen

Ook op macro-niveau werpt minder werken zijn vruchten af. Werknemers hebben meer vrije tijd, waardoor ze minder hoeven te leunen op kinderopvang, meer tijd hebben om zieke familieleden te ondersteunen en minder met de trein hoeven. Dat scheelt oppassers, machinis­ten en zorgmedewerkers, legde zakenblad Fortune uit, met minder krapte op de arbeidsmarkt tot gevolg, lagere lonen en minder inflatie.

Of de vierdaagse werkweek een blijvertje is of een hype (heel indrukwekkend is de lijst deelnemende bedrijven ook weer niet) zal de toekomst uitwijzen. Dat de opwinding over de vierdaagse werkweek grotendeels aan Nederland voorbijgaat, zal weinig verwondering wekken. Niet voltijds werken is hier immers al lang ingeburgerd.