Hoe bijzonder is de nieuwe ‘Forumschool’?

29 augustus 2022Leestijd: 4 minuten
FVD-Kamerlid Ralf Dekker is initiatiefnemer van de Renaissanceschool. Foto: ANP Robin Utrecht

Maandag 29 augustus heeft de eerste Renaissanceschool zijn deuren geopend. De school, die ook bekendstaat als ‘Forumschool’ vanwege de verbondenheid met de politieke partij Forum voor Democratie, hult zich vooralsnog in nevelen. Wat is er bekend over de school in Almere? En kan iedereen zomaar een school oprichten?

1.Is de Renaissanceschool nu wel of niet begonnen?

Er wordt wat geheimzinnig gedaan over de zogeheten ‘Renaissanceschool’ in Almere, maar een woordvoerder bevestigt aan EW dat de basisschool maandag 29 augustus de eerste schooldag had.

Baudet

Roelof Bouwman over ‘Forumland’: Thierry Baudet maakt van verzuiling een klucht

Zij geeft aan dat de school bewust niet de media opzoekt. Pas als de school meer vorm heeft gekregen en ook de Inspectie van het Onderwijs op bezoek is geweest, zal er waarschijnlijk meer informatie beschikbaar komen. Het is nu bijvoorbeeld niet bekend hoeveel leerlingen zijn ingeschreven. Initiatiefnemer en FvD-Kamerlid Ralf Dekker meldde aan de Volkskrant dat het om een ‘handjevol’ gaat.

2.Wat is bekend over de onderwijsvisie?

Waar de nieuwe school voor staat, is dat het onderwijs in harmonie is met het leven en groeien van het kind. Kleuters ontwikkelen zich in de visie van de school vooral door te spelen en door te observeren. Op de school wordt daarom belang gehecht aan het voorlezen van verhalen en sprookjes: daarmee kan de juf of meester het goede taalvoorbeeld geven. Daadwerkelijk ‘leren’ komt pas als een individueel kind ‘schoolrijp’ is. Op de website staat dat het leren niet verhuld wordt aangelegd bij de kleuter, ‘omdat alle intellectualiteit ten koste gaat van zijn vorming, groei en levenskrachten’.

Voor de oudere leerlingen rust het onderwijs op de basisvakken taal en rekenen, waarop vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en biologie aansluiten. Lesstof die aan het begin van de dag is bijgebracht, wordt later op de schooldag kunstzinnig of ambachtelijk verwerkt.

3.Hoe ziet het onderwijs er verder uit?

Laptops en mobieltjes worden niet gebruikt op de Renaissanceschool: die zouden de leerlingen buiten schooltijd wel leren gebruiken. Toch staat op de website ook vermeld dat computers en internet worden ingezet om digitale vaardigheden te ontwikkelen: wellicht worden hier desktopcomputers onderscheiden van laptops. Bovenal wordt op de school in de eerste plaats gebruikgemaakt van papier, potloden, boeken en vulpennen.

In de beschrijving van verschillende schoolvakken lijkt de nadruk te liggen op het vertellen van verhalen en anekdotes. Voor topografie dus niet simpelweg bolletjes op de kaart benoemen, maar liever over elke stad iets historisch vertellen.

Tot zover lijkt de onderwijsvisie van de school weinig af te wijken van die op veel andere scholen die een natuurlijke ontwikkeling van het kind centraal zetten en die er daarnaast wat ouderwetse methoden op nahouden. Toch is het niet verwonderlijk dat deze kleine privéschool in de Flevopolder veel aandacht krijgt.

Hoewel de school los zou staan van de politieke partij Forum voor Democratie, komt Stichting Tocqueville waaronder de school valt, wel degelijk voort uit de partij. De school wordt gezien als een van de eerste stappen in het realiseren van een Forumland, een soort (virtuele) utopie met een eigen munt en scholen. De Renaissanceschool zou apolitiek zijn, met weinig aandacht voor bijvoorbeeld genderkwesties, klimaatverandering, en ‘negatief gedoe over de witte man’. Vraag is of het onderwijs wel zo onafhankelijk is. Het buiten beschouwing laten van bepaalde maatschappelijke kwesties kan bijvoorbeeld ook worden beschouwd als een ideologische opvatting.

4.Kan iedereen zomaar een school beginnen?

Artikel 23 van de Grondwet stamt uit 1917. Uit het artikel volgt dat iedereen vrij is om een school te stichten. De overheid houdt wel toezicht op de kwaliteit van het onderwijs, en op de bekwaamheid en zedelijkheid van de leerkrachten. De overheid biedt openbaar onderwijs dat neutraal is wat betreft levensbeschouwing en religie. Daarnaast zijn er bijzondere scholen die juist wel zijn ingericht naar een bepaalde levensbeschouwing, denk aan bijvoorbeeld protestants-christelijke, rooms-katholieke en islamitische scholen. Met de voorlopige start van de Renaissanceschool staat artikel 23 weer ter discussie: critici menen dat een school niet de plek is om levensbeschouwelijke ideeën bij te brengen

Particulieren die een school willen oprichten, moeten statuten doorgeven aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). De Renaissanceschool is zo’n particuliere school en wordt niet gefinancierd met belastinggeld. Ouders betalen het schoolgeld en via de website is het mogelijk om geld te doneren.

DUO stelt de Inspectie van het Onderwijs op de hoogte van de nieuw op te richten school. De Inspectie komt daarna twee keer op bezoek: voor een kennismaking en om advies uit te kunnen brengen aan de leerplichtambtenaar in de gemeente. Bij een positief advies mag de school doorgaan en doet de Inspectie kwaliteitsonderzoek. Bij een negatief advies sluit de school. De Inspectie is nog niet op bezoek geweest bij de Renaissanceschool.

De oprichting van de nieuwe school in Almere moet in perspectief worden geplaatst, het gaat immers om ‘een handjevol’ leerlingen. Dat geldt ook voor het particulier basisonderwijs in het algemeen: in 2018 zaten slechts 900 leerlingen op een particuliere, onbekostigde basisschool.