Premium Lock Van wind tot waterstof: de nieuwe groene-waterstoffabriek van Shell

13 december 2022Leestijd: 3 minuten
Prototype Holland Hydrogen 1 op de Tweede Maasvlakte

Shell is begonnen met de bouw van wat de grootste groene-waterstoffabriek van Europa moet worden. Hoe wind water omzet in een veelbelovende energiedrager.

Het is nu nog een flinke zandvlakte, maar in 2025 moet de groene-waterstoffabriek van Shell in de Rotterdamse haven operationeel zijn. Holland Hydrogen 1, op de Tweede Maasvlakte, wordt de grootste van Europa met een elektrolyser van 200 megawatt. De fabriek zal rond de 60.000 kilogram aan waterstof per dag uit windenergie produceren.

Ter vergelijking: er wordt al 800.000 ton waterstof gebruikt in Nederland. Hiermee worden bijvoorbeeld energieproducten, staal en kunstmest gemaakt. De productie van deze waterstof is ‘grijs’: er komt CO2 bij vrij. Deze grijze waterstof moet ‘groen’ worden, geproduceerd zonder CO2-uitstoot. Naar verwachting is er nog veel meer groene waterstof nodig voor moeilijk te elektrificeren energiegebruikers, zoals zwaar transport over de weg, in de luchtvaart en kolenverslinder Tata Steel in IJmuiden.

Shell pakt het ‘kip-ei-probleem’ aan

Met de fabriek van Shell wordt een stap gemaakt naar een groene-waterstofeconomie. Lang is er sprake geweest van een ‘kip-ei-probleem’. De industrie wilde geen groene waterstof produceren omdat er geen afnemers waren. Potentiële afnemers zoals vrachtwagenfabrikanten, wilden geen waterstofvrachtwagens bouwen, omdat er geen waterstof kan worden getankt.

Waterstof

Lees ook dit opiniestuk van Simon Rozendaal: In vuur en vlam: waterstof van Bush tot Timmermans

Shell gaat de groene waterstof in eerste instantie zelf gebruiken bij de productie van benzine, diesel en kerosine in de raffinaderij in Pernis. Daarnaast wil Shell, in samenwerking met andere bedrijven, waterstofvulpunten voor vrachtwagens bouwen, waarmee het probleem van het tanken is opgelost. Zo is er straks groene waterstof beschikbaar, waardoor de drempel lager wordt voor fabrikanten om waterstofvrachtwagens te bouwen.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw