‘In Den Haag zijn ze compleet van het pad af’

17 oktober 2019Leestijd: 3 minuten
De Thalys. Foto: ANP

Wie met vakantie wil naar Londen, Parijs of Berlijn, moet zoveel mogelijk met de trein. Dat wil minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen (VVD). Moet vliegen binnen Europa worden verboden?, vroegen we u.

In de rubriek Reacties op de stelling lichten we een aantal reacties uit. Alleen reacties die onder eigen naam zijn achtergelaten, komen hiervoor in aanmerking.

Bekijk alle reacties op de Stelling van de Dag

Ted Tijssen

Zoals ik zo vaak zeg: in Den Haag zijn ze compleet van het pad af!

Annette Schols

Absoluut ONEENS met deze stelling. Mijn man en ik zijn gepensioneerden en gaan eind van het jaar voor negen weken naar Portugal, Albufeira. Natuurlijk hebben wij de mogelijkheden bekeken om niet met het vliegtuig te gaan, maar dat is gans onmogelijk. Met de auto of trein ben je een paar dagen onderweg. Bovendien hangt daar een kostenplaatje aan dat ongeveer vijf keer de prijs is van twee vliegtickets. Gelukkig stemmen wij niet op GL, D66, SP en PvdA, dus vind ik ook dat wij fijn nog met het vliegtuig kunnen gaan. Ik denk zelf dat op een x moment iedere inwoner van ons land zoveel vliegkilometers per jaar mag maken. Dat zou dan eerlijker zijn tegenover iedereen. Als er mensen zijn die iedere paar weken even naar Londen, Parijs, Berlijn of wat voor plaatsen dan ook vliegen, dan zou daar een limiet aan moeten worden gesteld. Maar om zomaar drastisch te gaan roepen dat je alleen nog maar mag vliegen naar bestemmingen buiten Europa vind ik veel te kort door de bocht.

Reinier van der Pol

Ik woon momenteel in Turijn, zelfs een korte vlucht Napels of Rome is sneller en goedkoper dan een kaartje in de Italiaanse TGV. En het hogesnelheidstraject is hier prima in orde. Hoe ga je dan treinreizen aantrekkelijk maken? Laat staan als je zoals hierboven beschreven naar Barcelona nog 80 procent duurder, trager uit bent met waarschijnlijk drie overstappen.

Jan Broekert

Ik doe dat het liefst met de auto. Voor de deur instappen, bij bestemming uitstappen. Tijdens het verblijf hoef je geen auto te huren. Geen gesleep met bagage, of uren rondhangen op een vliegveld. Super comfortabele stoelen in mijn auto. Geen onmogelijke opdracht zoals alleen al het kopen van een treinkaartje. Bovendien nog voordelig ook. 70 liter diesel brengt mij 1.200 snelwegkilometers verder. Met twee of meer in de auto super voordelig.

David Bank

Ik zeg doen! Als ze al willen besparen op CO2 stel ik het volgende voor:

  1. Schrappen van alle vluchten naar Turkije. Behalve dat het ruimte op Schiphol creëert is het een prima drukmiddel voor Erdogan om te stoppen met zijn invasie.
  2. Schrappen van alle korte stedentrip vluchten. Daarvan wordt voor het merendeel toch gebruik gemaakt door de stemmers van de huidige progressieve en liberale partijen dus stimuleer je ze meteen om de volgende verkiezingen wat kritischer te stemmen.
  3. Alleen elektrische vluchten toestaan. Dan gaan we weer terug naar de goede oude tijd waarin een vlucht naar Amerika een week zal duren met vele tussenstops om de accu’s bij te laden. De effecten die dit gaat hebben op de economie zullen waarschijnlijk het laatste zetje zijn welke nodig zijn om bij het grote kiesvolk de ogen te doen openen.

Als je het doet moet je het goed doen, dus gelijk gaan voor de groene heilstaat. Na een jaar door de zure appel heen te bijten komen er toch weer verkiezingen en na hiervan geproefd te hebben denk ik dat het merendeel weer genezen zal zijn van deze gekte en wij er weer voor de komende decennia vanaf zullen zijn. Zo niet, sterkte Nederland…

Marion Jansen

Betutteling betutteling betutteling. Mogen we echt niks meer zelf bedenken?

We kunnen toch zeker zelf wel bepalen wat per keer de beste manier van reizen voor ons is?

Erik Nannen

Dan wel eerst een hoge snelheidsnet aanleggen, een HSL van Amsterdam via polders en Groningen naar Bremen, Hamburg, Berlijn en Kopenhagen en van Amsterdam naar Keulen via Arnhem en Amsterdam, Eindhoven, Maastricht, Luik.

Eerder kan het gewoon niet.

Maar die zogenaamde milieubeweging zal hier ook wel op tegen zijn.

Wilt u ook meepraten over de Stelling van de dag? Neem dan een abonnement op Elsevier Weekblad. U kunt een reactie op de site plaatsen als u abonnee bent.