Premium Lock En weer de lucht in: let hierop als u gaat vliegen

25 juni 2021Leestijd: 4 minuten
Vliegtuig op Schiphol. Foto: ANP.

We mogen weer! Op Schiphol neemt de drukte toe. Maar vliegen kent nieuwe strenge regels. Wees voorbereid.

1. Inchecken

Veel reizigers zijn blij en opgetogen dat ze weer op pad kunnen. Maar nog steeds gelden strenge maatregelen, die per bestemming en soms ook nog eens per dag verschillen. Dat maakt passagiers onzeker. Doen we het wel goed?

Verwarring ontstaat door de mededeling dat een land of gebied ‘groen’ is. Dat geldt bijvoorbeeld voor Malta, Polen, Roemenië en IJsland. Lekker! Sein veilig!

Groen klinkt alsof je het land of het eiland zomaar kunt betreden. Dat is niet het geval. Het betekent dat vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken ‘geen negatief reisadvies’ geldt. Vaak gelden juist in groene landen strenge inreisbepalingen. Logisch, ze willen geen corona importeren.

Nietsvermoedende passagiers merken soms op Schiphol dat ze hun zaakjes niet op orde hebben. Wat te doen?

KLM, Transavia en andere luchtvaartmaatschappijen controleren of passagiers voor het land van bestemming de juiste testgegevens, inentingsbewijzen en andere documenten kunnen overleggen. Discus­siëren heeft geen zin. Want reizigers zonder geldige papieren worden bij aankomst resoluut geweerd en de boete voor de betreffende luchtvaartmaatschappij loopt op tot duizenden euro’s per passagier.

Wie thuis alles goed voorbereidt, krijgt voorrang bij de incheckbalies. Houd alle paperassen goed bij elkaar, zodat je niet allerlei tassen hoeft open te ritsen om in paniek te zoeken. ‘Het scheelt echt in het stressniveau,’ zegt Maarten Stienen, vicepresident ground services van KLM.

Het advies is om ruim voor vertrek de website van de luchtvaartmaatschappij te raadplegen. Daarop staan voor alle bestemmingen actuele overzichten van de geldende regels. Voor sommige landen gaat het heel ver.

Lees het interview terug met KLM-baas Pieter Elbers: ‘Dit is onze zwaarste vuurproef’

De uitslag van je PCR-test mag natuurlijk niet zijn verlopen, maar je moet zelfs aantonen dat je de afgelopen weken niet in India was. Of je moet bewijzen dat je in het land van bestemming een veiligheidsdienst hebt ingeschakeld die steekproefsgewijs controleert of je echt in quarantaine gaat.

‘We moeten soms passagiers weigeren,’ zegt KLM-manager Joep Aalders. Vaak vertrekken ze later die dag of de volgende dag. Test- en inentingsbewijzen mogen in sommige landen niet digitaal worden aangeleverd, alleen op papier. Bij uitzondering kan er op Schiphol nog snel een printje worden getrokken. Maar er zijn ook passagiers die met een tevreden gezicht hun PCR-test overleggen: ‘Kijk eens, deze is positief!’

2. Kom alleen en niet te vroeg

Een deel van de vakantiepret is het wegbrengen, maar dat is er helaas niet meer bij. Het luchthavengebouw is alleen toegankelijk voor reizigers. Veiligheidspersoneel en zelfs de Koninklijke Marechaussee zien daarop toe. Anders wordt het te druk op Schiphol en is de anderhalve meter afstand niet meer te handhaven.

De procedures kosten extra tijd, maar je moet niet onnodig vroeg komen, want als iedereen dat doet, wordt het te druk op Schiphol. Net als pre-corona: drie uur voor vertrek naar een intercontinentale bestemming en twee uur voor een reis binnen Europa.

‘We hebben 15.000 stickers op de vloeren geplakt,’ zegt Kasper Hofma, manager passagiersstromen op Schiphol. De helft van de self-incheckapparaten is buiten bedrijf gesteld, omdat de gebruikers anders te dicht op elkaar staan. Wordt het straks drukker, dan gaan ze weer aan en worden de reizigers met plexiglas schermen van elkaar gescheiden.

3. Veiligheidscheck

 

De verbouwing van de vertrekhal 1 is praktisch klaar en zonder dat de reizigers er erg in hebben, worden ze al wandelend over de diverse toegangen verdeeld. Ze passeren gemakkelijker dan voorheen de ‘security’, want de scanapparaten zijn gemoderniseerd: laptop en vloeistoffen mogen in de handbagage blijven zitten. (In hal 3 was dat al langer het geval.) Dit versnelt de mensenstroom en helpt bij het afstand houden.

4. Achter de paspoortcontrole

Op Schiphol vertrekken inmiddels zo’n 70.000 passagiers per dag. Dat aantal groeit de komende weken naar 160.000 en nadert het bijna 240.000-record uit 2019.

Het is de bedoeling dat reizigers in de tax-free-zone rondhangen en daar iets eten en drinken. Dat is beter dan dat ze bij de gate samenklitten. In diverse winkels kun je je bestelde artikelen ophalen en betalen, om lange rijen bij de kassa te voorkomen.

Behalve 350 pompjes met ontsmettingsmiddel voor je handen, staan her en der op Schiphol ook uv-stralingsapparaten om je paspoort en andere kleine reisartikelen te steriliseren.

5. Extra gezondheidscheck

Voor het Verenigd Koninkrijk en enkele bestemmingen in het Verre Oosten zijn de ­regels zo gecompliceerd dat er extra health screening stations zijn ingericht. Daar wordt bijvoorbeeld je temperatuur gecontroleerd en wordt gekeken of het nummer van je PCR-test klopt met dat van je Passagier Locatie Formulier. Zo niet, dan moet je terug. Dan wordt het ingewikkeld, want je koffer zwerft al in de bagagekelder.

6. Aan boord

Lange tijd waren de vliegtuigen half leeg en zat je minstens één stoel uit elkaar, maar nu is het drukker en zit je soms weer direct naast elkaar. Je ruikt schoonmaakmiddelen, want er wordt extra gereinigd. Mondkapje blijft op. Behalve als je eet of drinkt. Het aantal ‘servicemomenten’ is nog beperkt, maar op de iets langere Europese vluchten komt het cabinepersoneel weer met een ­extra rondje koffie of thee.

7. Koffer ophalen

Schiphol voert per bagageband de koffers aan van slecht één arriverende vlucht. Bij vluchten met veel reizigers wordt de naastgelegen bagageband vrijgehouden. Maar lukt dat niet, dan maant extra per­soneel reizigers om elkaar niet te verdringen als ze hun koffers grijpen en van de band tillen.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog niet een account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw