Premium Lock Personeelstekort is gevolg van foute keuzes

22 juni 2022Leestijd: 3 minuten
Minder treinen door tekort aan personeel. Foto: ANP

In weerwil van wat incompetente bestuurders willen doen geloven is de nieuwe ‘crisis’ op de arbeidsmarkt geen natuurramp. De personeelstekorten zijn simpelweg het gevolg van verkeerde keuzes en prioriteiten in de politiek en de samenleving, schrijft Geerten Waling.

Door personeelstekort rijden er minder treinen. De Rotterdamse havenbedrijven lijden miljoenenverliezen door het grootste tekort ooit. Schiphol lijkt eerder op een verstopte kransslagader dan op een luchthaven. Rijkswaterstaat houdt tunnels noodgedwongen dicht door gebrek aan toezicht. Kinderdagverblijven ontbinden contracten, ouders zoeken het maar uit met hun kroost.

Lees ook dit omslagverhaal: Wat te doen bij gebrek aan personeel

Zomaar een greep uit de nieuwstijdingen. Bij rechtbanken, in het onderwijs, in de zorg en bij de krijgsmacht is het ontbreken van personeel, in het bijzonder met de juiste opleiding, al jaren een constante. Om nog maar niet te spreken over de enorme tekorten aan praktisch geschoolde arbeid in de bouwwereld, installatiebranche en horeca – en ook aan ongeschoold handwerk in onder meer de tuinbouw, maakindustrie en schoonmaakbranche.

De krapte op de arbeidsmarkt is geen virus of een natuurramp

Een nieuwe ‘crisis’, waar de talkshows maar niet over raken uitgepraat. Trap er niet in. De krapte op de arbeidsmarkt is geen virus of een natuurramp. Het is een heel concreet probleem waarbij internationale ontwikkelingen – veel westerse landen kampen met krapte – samenvallen met een opeenstapeling van foute politiek-bestuurlijke en maatschappelijke keuzes en prioriteiten.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw