Wereldvreemd Europees Parlement wil 40 procent minder CO2

04 oktober 2018Leestijd: 2 minuten
Foto: ANP

Het Europees Parlement doet een schepje boven op de emissie-eisen van de Europese Commissie: in 2030 moet de uitstoot van koolstofdioxide niet met 30 procent, maar 40 procent omlaag. Het eerste was al onhaalbaar, het tweede is wereldvreemd.

Zeker, heel Europa is gebaat bij een lagere uitstoot van CO2 door auto’s. En het kan geen kwaad om fabrikanten te wijzen op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het nog altijd doorziekende dieselschandaal – dat overigens gaat over sjoemelen met stikstofoxiden (NOx), niet koolstofdioxide (CO2) – heeft bewezen dat scherper toezicht gewenst is. Tot zover de realiteit.

Eis is lachwekkend

Hoe zit het ook al weer? Elektrische auto’s: de vragen beantwoord

De eis dat over tien jaar eenderde van de auto’s elektrisch moet zijn, lijkt ronduit lachwekkend. Nog afgezien van de volstrekt ontoereikende infrastructuur en elektriciteits-voorziening in de meeste lidstaten van de Europese Unie. De autofabrikanten, verenigd in lobby-organisatie ACEA, stellen dat bij 20 procent uitstoot het maximaal haalbare is bereikt en liggen permanent in de clinch met de Europese Commissie over de gewenste 30 procent. De lidstaten moeten zich nog buigen over de visioenen van het Europees Parlement. Zeker Duitsland en Frankrijk zullen niet juichen, het gaat om veel werkgelegenheid en export.

Ter ontnuchtering de consequenties voor Nederland, in cijfers. In het Regeerakkoord van Rutte III staat de dagdroom dat vanaf 2030 alle nieuw verkochte auto’s elektrisch moeten zijn. Nederland telt ruim 8,5 miljoen personenauto’s en daarvan zijn er 31.000 (!) volledig elektrisch. Van alle ruim 410.000 nieuw verkochte auto’s per jaar is bijna de helft bestemd voor de lease. Die elektrische auto’s zijn vrijwel allemaal van zakelijk rijders, dankzij de lage bijtelling. Voor particulieren zijn ze te duur.

Oude hybride’s verdwijnen het land uit

Intussen gebeurde met de milieuvriendelijke hybride iets raars. Nederland telt er nog zo’n kwart miljoen, maar na afschaffen van de bijtelling zijn die snel impopulair geworden. Gebruikte exemplaren verdwijnen subiet naar Oost-Europa, Rusland en Afrika. Ze zijn er dus nauwelijks als tweedehands.

Eigenlijk hebben achtereenvolgende regeringen een gouden kans laten liggen om de CO2-uitstoot aan te pakken. Per jaar wisselen 2 miljoen gebruikte auto’s van eigenaar. Het zou dus slimmer zijn geweest om die 2 miljoen particulieren fiscaal te stimuleren om gebruikte hybrides aan te schaffen, dan om die paar zakelijk rijders in een elektrische auto te duwen.

Zet niet in op elektrisch, maar op hybride

Het is nog niet te laat, ook niet voor Europa. Het gaat de industrie binnen tien jaar niet lukken om voor al die miljoenen automobilisten betaalbaar elektrisch vervoer te produceren. Bovendien moeten fabrikanten auto’s verkopen om aan geld voor investeringen te komen – en die zijn niet zomaar allemaal elektrisch. Hybrides daarentegen zitten wel al lang in de productielijnen en zijn daarmee ook beter betaalbaar – ook in Nederland en zeker als tweedehands.

Beter het halve ei dan een lege dop, zou je zeggen. In plaats van verre visioenen en ideologische dwingelandij een gegarandeerde milieuwinst op grote schaal.