Premium Lock Luchtvaart op apegapen, maar de vliegtaks moet en zal er komen

01 april 2020Leestijd: 4 minuten
KLM houdt groot deel van vloot aan de grond door coronacrisis. Foto: ANP.

De luchtvaart zit aan de grond. Schiphol is praktisch uitgestorven. Chartermaatschappijen sluiten de tent. KLM hangt aan een financieel infuus. De regionale luchthavens liggen er verlaten bij. Maar de stemming in de Tweede Kamer over het invoeren van een vliegtaks moet en zal woensdag doorgaan, schrijft Eric Vrijsen. Belasten die handel, vindt de Kamer!

Het wetsvoorstel stamt nog van voor de crisis. Er moest en zou een vliegtaks komen om de luchtvaart te temmen. De VVD bedong in de kabinetsformatie nog wel dat er een Europese vliegtaks moest komen. Die komt er niet. België bijvoorbeeld, doet niet mee.

Lees ook dit commentaar van Eric Vrijsen

Tweede Kamer wil tickettaks: doe het niet

Maar in Den Haag had Financiën al een opbrengst van 200 miljoen euro per jaar ingeboekt, dus valt er aan die vliegtaks niet te ontkomen. Wel kreeg de VVD gedaan dat er – in afwachting van overleg met de buurlanden – nog een extra kabinetsbesluit moet vallen om het wetsontwerp te activeren en daadwerkelijk vliegtaks te gaan heffen.

In theorie kan de taks naar nul euro

Dat biedt dus de mogelijkheid om de vliegtaks op nul  euro te zetten, maar dat is theorie. De politieke druk om hoe dan ook te gaan belasten, is enorm. De linkse fracties vinden zelfs die 7 euro per vertrekkende passagier niet genoeg. Ook de passagiers die op Schiphol overstappen, moeten betalen.

Hoofdelijk stemmenVVD en CDA stemmen misschien knarsetandend in, maar zij houden zich aan de afspraak uit het Regeerakkoord. D66, ChristenUnie, de linkse oppositie en zelfs de SGP zijn voor.Er wordt woensdagavond per fractie gestemd, want ook Kamerleden mogen niet samenscholen. De fractieleiders (of hun plaatsvervanger) brengen ieder net zoveel stemmen uit als hun fractie groot is. Vorige week bleek dat te kunnen, al was er even vertwijfeling. Bij de motie Krol-Asscher (over mantelzorgers tijdens de coronacrisis) staakten de stemmen. De oppositiefracties, samen goed  voor 75 zetels, waren voor. De coalitiefracties, ook 75 zetels, waren tegen. Er moest hoofdelijk worden gestemd, maar dat was onmogelijk en dus werd de motie aangehouden.

Daar hoeven de voorstanders van de vliegbelasting niet bang voor te zijn. Een robuuste meerderheid wenst een vliegbelasting.

De Partij voor de Dieren wil extra wetswijzigingen voor hogere belastingen in de businessclass. Ook moeten privéjets en zakenvliegtuigen fors hoger worden aangeslagen. Verder worden er allerlei moties in stemming gebracht om een ‘eind te maken aan belastingparadijs Schiphol’, om btw en accijnzen te heffen op kerosine en om extra CO2-tarieven in rekening te brengen. De kans dat deze linkse voorstellen het halen, is klein. Maar hiermee wordt wel de toon gezet: vliegen is zondig en moet fiscaal worden bestreden. De vliegtaks is slechts een eerste begin.

De Kamer stemt woensdag over één zinnig amendement. Dat is van de SGP en het behelst een belastingvrijstelling voor vrachtvluchten. De SGP wil  voorkomen dat air-cargo- maatschappijen uitwijken naar België, Duitsland of andere Europese landen.  Want Nederland is straks het enige land in Europa dat ook vrachtvliegtuigen belast.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw