Dat het klimaatbeleid geld gaat kosten, is onvermijdelijk. Gezonde concurrentie kan helpen de rekening binnen de perken te houden. Maar uitgerekend de Nederlandse kartelwaakhond ACM beweegt de andere kant op, schrijft Marijn Jongsma.
Als het aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ligt, mogen bedrijven straks afspraken maken die de concurrentie mogelijk beperken, mits de voordelen ‘voor de gehele samenleving’ daartegen opwegen. De toezichthouder heeft daarvoor een ‘conceptleidraad’ opgesteld, om het debat over zo’n aanpak te openen. Als het aan ACM-bestuursvoorzitter Martijn Snoep ligt, kunnen bedrijven op het gebied van duurzaamheid straks meer samenwerken zonder op te lopen tegen mededingingsregels.
Klanten betalen, miljoenen profiteren
Afspraken tussen producenten om bijvoorbeeld de uitstoot van het broeikasgas CO2 te beperken, zijn nu ook niet verboden, als de klanten er per saldo niet door worden benadeeld. Tegenover een hogere prijs (door te investeren in nieuwe technieken) staat immers een schoner product.
Het punt is natuurlijk dat de opwarming van de aarde niet alleen het probleem van de afnemers is. Het voordeel van een lagere uitstoot wordt feitelijk verdeeld over 7,8 miljard aardbewoners. Of, om het simpel te houden: over meer dan 17 miljoen Nederlanders die hebben beloofd hun CO2-uitstoot terug te dringen.
De prijs van minder energieverbruik wordt betaald door een veel kleinere groep afnemers. Deze klanten zijn dus slechter af door de samenwerking, waardoor de kans groot is dat de ACM deze nu niet toestaat.
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
Verder lezen?
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen
Wilt u opnieuw inloggen