Boskalis en Smit maken reputatie waar bij redding in Suezkanaal

30 maart 2021Leestijd: 1 minuut
Satellietbeeld van containerschip Ever Given in het Suezkanaal, 29 maart. Foto: via AFP.

Loopt het ergens op de wereldzeeën serieus mis, dan kunnen ze in Papendrecht alvast bij de telefoon gaan zitten, schrijft Joppe Gloerich. Baggerbedrijf en maritiem dienstverlener Boskalis is het mannetje dat je belt als je het echt even niet meer weet.

Bijvoorbeeld wanneer een van de grootste schepen ter wereld (400 meter lang, 220 miljoen kilo zwaar, 20.000 containers aan boord), is vastgelopen in het Suezkanaal. De gigant Ever Given blokkeerde daar sinds 23 maart de route waar op een normale dag 8,5 miljard euro aan handel passeert.

Lees ook dit commentaar van Marijn Jongsma: Deglobalisering? Nee, wereldhandel blijkt coronaproof

Zit aorta wereldhandel verstopt, dan zoek je chirurg met beste cv

Zit de aorta van de wereldhandel verstopt, dan zoek je de chirurg met het beste cv. Dus vaardigde Boskalis op verzoek van Egypte een team specialisten van dochter Smit Salvage af. Onder die vlag worden sinds 1842 grote jongens naar veilige diepten gesleept.

Met wat de Nederlanders aan data ophaalden, stelde het hoofdkwartier aan de Merwede een reddingsplan op. Daarbij gold vermoedelijk: hoe eerder de Ever Given loskwam, hoe hoger de beloning. Met resultaat: een internationale vloot wist het schip op 29 maart vlot te trekken. Operatie geslaagd, cv nog wat imposanter.