Dat Schiphol door de coronacrisis diep in de rode cijfers is gedoken, is niet meer dan logisch. Intussen moet de luchthaven zich wel aanpassen aan de nieuwe situatie. Uitgaan van blijvende groei is een riskante strategie, schrijft Marijn Jongsma.
Schiphol draait net als de grootste klant KLM enorme verliezen, beide zijn grootverbruikers van de coronasteun uit Den Haag (samen met Holland Casino vormen ze de top-3). De malaise in de luchtvaart blijft uiteraard niet beperkt tot dit duo, maar feit is dat de sector in Nederland verhoudingsgewijs groot is. Het parool was altijd: groeien om de stevige positie in de luchtvaartmarkt vast te houden.
Lees ook: Kan Nederland zonder KLM?
Groter Schiphol: van waarde of waardevernietigend?
Dat een uitdijende luchthaven in een dichtbevolkt gebied steeds meer op welzijns- en milieugrenzen stuit, is evident. Wie deze negatieve effecten meetelt (geluidshinder, verontreiniging) komt zelfs tot de conclusie dat een nog groter Schiphol per saldo tot een lagere welvaart leidt, concludeerden onderzoekers van adviesbureau CE Delft recent.
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
Verder lezen?
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen
Wilt u opnieuw inloggen