Premium Lock Rutte IV wil vrijheidsvehikel auto in de boeien slaan

06 januari 2022Leestijd: 6 minuten
Verkeer op de ring rond Rotterdam autosnelweg A20. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Het autobezit per hoofd van de bevolking is hoger dan ooit, weet het CBS. Terwijl allerlei ‘deskundigen’ al jaren het einde van particulier autobezit voorspellen en de overheid burgers het openbaar vervoer in wil krijgen, koestert de wijze burger de onverslaanbare vrijheid die de auto biedt. Maar Rutte IV wil die auto als vrijheidsvehikel in de boeien slaan, schrijft Jelte Wiersma.

‘Persoonlijke vrijheid is het hoogste en meest wenselijke goed van de mens. Het motorvoertuig is de grote bemiddelaar van deze vrijheid. Als men de vrijheid wil onderwerpen, moet men eerst de bemiddelaar van deze vrijheid in de boeien slaan. Is dit wat we willen?’ Die retorische vraag stelde Hans Bretz (1897-1976), van 1964 tot en met 1972 voorzitter van de Duitse automobilistenvereniging ADAC.

Wat staat u in 2022 te wachten? In de speciale uitgave Vooruitblik 2022 kijkt de redactie van weekblad EW naar de politieke, economische en culturele ontwikkelingen in het nieuwe jaar.

Bestel de uitgave voor € 6,99 op shop.ewmagazine.nl (gratis verzending). 

Bretz en de zijnen protesteerden met wisselend succes tegen snelheidsbeperkingen, hogere houderschaps- en brandstofbelastingen en voor meer en veiliger wegen. Hun pakkende slogan om een maximumsnelheid op snelwegen te voorkomen: Freie Farht für Freie Bürger – onbegrensd verkeer voor vrije burgers. De ADAC koppelde de auto slim aan vrijheid en burgerschap. Niet zonder reden.

Individueel vervoer populair

Zeker sinds het uitbreken van de coronapandemie in het voorjaar van 2020 is weer eens massaal ervaren hoezeer de auto individuele vrijheid biedt. Gesubsidieerd openbaar vervoer (trein, bus, tram, metro) werd in de coronacrisis gemeden en beperkt, net als het deels gesubsidieerde vliegverkeer. Maar per auto was het prima mogelijk om een rondje Nederland of Europa te rijden.

Naast het eigen huis bleek de auto een bastion van vrijheid. Vele niet-autobezitters realiseerden zich hoezeer zij zichzelf afhankelijk van het openbaar vervoer hadden gemaakt en kochten een auto. Begin 2015 hadden 1.000 Nederlanders 528 auto’s, begin 2020 was dat opgelopen tot 543, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Bijna 9 miljoen auto’s in totaal. Ook fietsen, brommers en scooters zijn als individuele vervoersmiddelen in trek.

Desondanks krijgt de argeloze krantenlezer al jaren te horen dat privaat autobezit zal verdwijnen. Deelauto’s en openbaar vervoer zouden met behulp van digitale techniek autobezit overbodig maken, aldus bijvoorbeeld Siemens Mobility in dagblad AD. Een app die begin dit jaar beschikbaar moet komen en is ontwikkeld met de Nederlandse Spoorwegen en vervoersbedrijven RET (Rotterdam) en HTM (Den Haag) moet het plannen van een reis van deur tot deur vereenvoudigen. Topman Olivier Gueydan van Siemens Mobility Nederland zei het in november 2021 zo: ‘Van deur tot deur je reis plannen, zonder dat je zelf nog een auto in bezit hoeft te hebben, dat is de toekomst. Je ziet nu al dat veel jongeren geen interesse hebben om een auto te bezitten.’

Dat laatste is onzin. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, een overheidsclub, liet al in 2014 na eigen onderzoek weten dat jongeren wel degelijk een auto willen. Dat jongeren relatief minder auto’s bezitten dan andere leeftijdsgroepen en dat hun autobezit een beetje is gedaald, klopt wel. Maar dat komt vooral doordat jongeren vaker en langer studeren, daarvoor in de stad gaan wonen, een gratis ov-kaart krijgen en door de crises geen auto konden betalen. Eenmaal student-af en een baan rijker schiet het autobezit omhoog en hebben zij net zo vaak of vaker een auto dan eerdere generaties, zo valt op te maken uit de CBS-cijfers. Het instapmoment is alleen later. En wie eenmaal een auto heeft, blijft autorijden. Tot op alsmaar hogere leeftijd.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw