Nicolette van den Hout

Hoera! Bankier ontdekt de vrouw als klant

27 februari 2022Leestijd: 2 minuten

Vrouwelijke ondernemers moeten veel meer moeite doen om kapitaal aan te trekken dan mannen, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Daaraan moet wat veranderen, vindt de bank. Hoewel het rijkelijk laat is, is het goed dat hiervoor eindelijk aandacht komt, schrijft Nicolette van den Hout.

Het aantal vrouwelijke ondernemers groeit. Inmiddels wordt één op de drie bedrijven geleid door een vrouw. Dat gaat niet allemaal van een leien dakje. Zo moeten vrouwelijke ondernemers meer moeite doen om kapitaal aan te trekken dan mannen. Ook hebben ze bijna drie keer minder kans dan mannen om hun bedrijf langer dan drie jaar te kunnen aanhouden en kost het ze meer moeite om hun bedrijf op te schalen naar een omzet tussen de 1 en 50 miljoen euro. Dat blijkt uit een recent rapport van ABN AMRO, opgesteld in samenwerking met organisatieadviesbureau McKinsey en adviesbureau Better Future.

Vrouwen missen herkenbare rolmodellen en mentoren

Dat vrouwen moeilijker financiële steun krijgen, heeft diverse oorzaken. Vrouwen missen herkenbare rolmodellen en mentoren. Ze verenigen zich wel in een ondernemingsnetwerk, maar dat is vaak niet aangesloten op een investeringsnetwerk. En veel vrouwen hebben het gevoel dat hun financieel adviseur hen niet begrijpt of niet wil bedienen. Dit komt ook doordat risicomanagers en accountmanagers bij banken overwegend van het mannelijk geslacht zijn en doordat vrouwen andersoortige bedrijven willen beginnen, veelal sociale ondernemingen. Daarbij staat het winstoogmerk niet centraal, maar een maatschappelijke missie. Denk bijvoorbeeld aan het tegengaan van voedselverspilling of hoe om te gaan met schaarse grondstoffen.

Als deze mismatch tussen vrouwen en financiers wordt verholpen, zouden er 600.000 extra bedrijven kunnen bijkomen. En dat zou, volgens een berekening van ABN AMRO, het nationaal inkomen met 139 miljard euro verhogen. Een enorme plus dus boven op het totaal verdiende inkomen in één jaar van nu 800 miljard euro.

Momentum voor echte verbetering

De bank wil vrouwen beter gaan bedienen. Een van de plannen is om adviseurs beter te leren luisteren naar de behoefte van de vrouwelijke klant en hun vooroordelen opzij te zetten. Hoewel dit eigenlijk al lang heel normaal had moeten zijn en dit probleem al jaren bekend is bij ABN AMRO is het goed dat er eindelijk aandacht voor komt. Nu is het momentum om deze situatie echt te verbeteren. Inclusie, vrouwenongelijkheid en vrouwenrechten staan immers hoog op de politieke agenda.

En als bankmedewerkers dan toch hun leven gaan beteren, laten ze het dan meteen goed doen. Er zijn meer doelgroepen die tegen precies dezelfde problemen aanlopen als vrouwen, namelijk migranten en jongeren. Nog meer potentiële klanten, met nog meer potentiële inkomsten.

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.