Speculeren op basis van conventionele interpretaties of bekend nieuws moet wel een van de duurdere gewoontes zijn bij beleggen.
Dit komt doordat een beleggingsidee, wanneer u er in de media meer dan eens iets over leest of hoort, waarschijnlijk niet zal werken. En als dat wel zo is, dan duurt dat niet lang. Tegen de tijd dat verschillende commentatoren ergens over hebben geschreven, is dit nieuws volgens ons al te oud om betrouwbaar inzicht te verschaffen in wat de markten zullen doen; het is namelijk al door de markt ingeprijsd. Wij denken dat dit betekent dat u wedt op een resultaat dat zich waarschijnlijk niet zal voordoen; een verliesgevend plan.
Dit betekent niet dat nieuws slecht is en moet worden genegeerd. Voor u als belegger is het nieuws uw vriend! Negeer het niet. Beter is om het nieuws anders en juister te leren interpreteren. Dit kan u, gemiddeld genomen, voordeel verschaffen bij het beleggen.
Kijk de andere kant op
In de eerste plaats leert u door het nieuws te lezen waar iedereen zich op richt. Iets van waardevol nut dat u gratis kunt krijgen! Maar als u hetzelfde nieuws volgt als iedereen en het op dezelfde wijze interpreteert, volgt u de kudde.
Als u met de kudde meeloopt, is het volgens ons onwaarschijnlijk dat u goed gokt met uw beleggingen, en wel vooral omdat de aandelenmarkt alle algemeen bekende informatie efficiënt verwerkt. Als u online, op papier op tv, of waar dan ook iets gemakkelijk kunt vinden in de nieuwsstroom die 24 uur per dag doorgaat, dan is dit nieuws waarschijnlijk al ruimschoots ingeprijsd in de aandelenkoersen. Of anders zal dat binnenkort gebeuren en is uw kans om ervan te profiteren waarschijnlijk voorbij.
Dat betekent niet dat aandelen niet kunnen dalen bij slecht nieuws. Dat zou goed kunnen! Maar proberen om kortstondige dalingen te timen kan gevaarlijk zijn en de eerste reacties op slecht nieuws zijn vaak overdreven. Als u op basis van slecht nieuws verkoopt, verkoopt u mogelijk tegen een te lage koers en mist u de kans om later tegen een betere koers te verkopen. Of aandelen nu stijgen of dalen, dergelijke schommelingen worden vaak veroorzaakt door andere factoren dan waarover de media uitgebreid berichten.
Wij denken dat u, om stelselmatig succesvol te beleggen, iets moet weten dat de meeste anderen niet weten. Maar iets weten dat anderen niet weten is niet gemakkelijk. U kunt echter beginnen met u te realiseren waar alle anderen zich op richten. Vervolgens gaat u het in de andere richting zoeken.
Vaak kijken beleggers in de achteruitkijkspiegel en richten zich op achterlopende economische indicatoren, zoals het bbp, de werkloosheid of de woningverkopen, en gebruiken vervolgens deze informatie om te voorspellen wat er gaat gebeuren. Wij zijn van mening dat dit zelden werkt en soms tot catastrofes leidt.
Als u wegkijkt of het nieuws anders interpreteert, kunt u zich richten op zaken waarvan het waarschijnlijker is dat ze de markt in de toekomst zullen beïnvloeden. Dit kan u een voorsprong opleveren ten opzichte van andere beleggers.
Een indicator van het sentiment
Het nieuws leert u niet alleen waar de mensen zich op richten, maar is ook een goede indicator van het sentiment. Wanneer u dagelijks drie of vier nationale of internationale kranten doorleest, krijgt u een goed gevoel voor de algemene stemming. Dat is waardevolle informatie. Als u begrijpt hoe het sentiment ervoor staat en u een goede hypothese kunt opstellen over of dit sentiment mogelijk zal toenemen of afnemen, kunt u vrij goed beoordelen of aandelen eerder zullen stijgen of dalen.
Helaas is het meten van het sentiment net zo vaak een kunst als wetenschap. Veel beleggers vertrouwen op de consumentenvertrouwensindexen. Maar vertrouwensindexen hebben maar een beperkte reikwijdte omdat ze over het algemeen alleen maar een beeld geven van hoe mensen zich gemiddeld voelden… in de afgelopen maand. Zulke achterlopende indicatoren hebben geen betrouwbare voorspellende waarde.
Waar u daadwerkelijk naar zou moeten zoeken zijn extremen in het sentiment. Extreme euforie is eigenlijk altijd een slecht teken; hier is vrijwel altijd sprake van wanneer een bullmarkt zijn hoogtepunt bereikt. Zo ook is extreem pessimisme kenmerkend voor de bodemperiode van een bearmarkt. Daartussenin is het sentiment vrij normaal en in een bullmarkt kunnen er gedurende korte periodes grote uitschieters in het sentiment zijn.
Interpreteer het en maak er gebruik van
Nieuws kan een goede bron van informatie zijn, wanneer u weet hoe u het moet interpreteren en gebruiken. Het is hierbij van belang te beseffen dat de meeste mediabedrijven winst willen maken. En daar is niets mis mee!
De media verdienen hun geld met advertenties; dat is al lang zo en zal altijd zo blijven. Om meer inkomsten uit advertenties te krijgen, moeten ze een grotere doelgroep bereiken. Hoe groter hun bereik, hoe meer adverteerders bereid zijn om te betalen voor het adverteren met onroerend goed, of het nu online of in de gedrukte pers is. Omdat slecht nieuws verkoopt, gaat het nieuws vaak over brand, onrust, criminaliteit en intriges. De keerzijde is dat goed nieuws over het algemeen minder voorkomt.
Basisregels voor het rendabel interpreteren van de media
Als u zich bewust bent van hoe de media functioneren, dan kunt u een betere nieuwsconsument zijn en nuttige beleggersinformatie uit het nieuws halen. Enkele richtlijnen:
1) De media verslaan nieuws; dit zijn per definitie zaken die al gebeurd zijn. Maar aandelenkoersen zijn voorlopende indicatoren!
Wanneer de media ergens over berichten, dan is het goede moment om hierop te reageren en te beleggen waarschijnlijk al voorbij.
2) Aandelen hebben alle algemeen bekende informatie al ingeprijsd.
Dit betekent niet dat de aandelenmarkt het op korte termijn altijd bij het juiste eind heeft. Dat is niet zo! Omdat mensen er ook wel eens naast zitten. Het is eerder zo dat de aandelenmarkt gangbare meningen weergeeft.
3) Voorspellen welke kant de markt opgaat, gaat over het inschatten van de relatieve verwachtingen.
Bij het voorspellen van aandelenkoersen over de volgende 12-24 maanden, kan de werkelijkheid minder van belang zijn dan de verwachtingen. Inzicht in wat de meeste mensen verwachten kunt u benutten om te bedenken wat volgens u redelijkerwijs zou kunnen gebeuren. Wat aandelen aanjaagt is de kloof tussen droom en werkelijkheid.
4) Beleg niet contrair.
De verleiding kan groot zijn, maar u hebt er net zo weinig aan als aan meeloperij. Dat de media iets beweren, wil niet zeggen dat het tegenovergestelde waar is. Het zou gewoon kunnen betekenen dat de verwachte impact wordt onder- of overschat.
5) Plaats gegevens altijd in de juiste context en negeer de mening van de schrijver.
De druk om opwindende en vermakelijke nieuwsberichten te brengen kan ertoe leiden dat journalisten selectief gebruik maken van anekdotes en statistieken. Dit kan interessant leesmateriaal zijn, maar het is minder bruikbaar wanneer u probeert de mogelijke marktimpact in te schatten. Haal in gedachten een streep door alle bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden; negeer anekdotes, tenzij ze iets fundamenteels benadrukken; en isoleer de feiten. Plaats vervolgens de belangrijkste punten in hun context. Beoordeel de cijfers. Vraag u af: “wat is de wereldwijde impact?”
6) Wees een politiek agnosticus.
Veel mensen hebben een ideologie die ze als de juiste beschouwen. Daar is niets mis mee! Maar ook ideologie is een vorm van vooringenomenheid die u kan verblinden. Informeer u uit verschillende bronnen en benader al het nieuws met een gelijke mate van terughoudendheid.
Wanneer u deze basisregels volgt, bent u een beter geïnformeerde mediaconsument. Negeer de media niet, maar gebruik ze in uw voordeel.
Fisher Investments Nederland is het Nederlandse bijkantoor van Fisher Investments Europe Limited. Fisher Investments Nederland is ingeschreven bij de Nederlandse Kamer van Koophandel onder nummer 57731446. Als Nederlands bijkantoor van Fisher Investments Europe Limited staat Fisher Investments Nederland onder toezicht van de Britse toezichthouder FCA en, op basis van kennisgeving, van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Fisher Investments Europe Limited is geautoriseerd en gereguleerd door de Britse toezichthouder Financial Conduct Authority (FCA-nummer 191609). Het is geregistreerd in Engeland (ondernemingsnummer 3850593). Fisher Investments Europe Limited heeft als maatschappelijke zetel: 2nd Floor, 6-10 Whitfield Street, London, W1T 2RE, Verenigd Koninkrijk.
Fisher Investments Europe Limited besteedt het portefeuillebeheer uit aan zijn moedermaatschappij, Fisher Asset Management, LLC, dat opereert onder de naam Fisher Investments, gevestigd is in de VS en onder toezicht van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission staat.
Beleggen op de beurs brengt het risico van verlies met zich mee en er is geen garantie dat het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk terugbetaald zal worden. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie of betrouwbare indicatie van toekomstig rendement. De waarde en opbrengst van de beleggingen volgen de schommelingen van de wereldwijde aandelenmarkten en van de internationale wisselkoersen.