‘Besteed subsidie voor elektrische auto’s aan openbaar vervoer’

28 oktober 2019Leestijd: 3 minuten
Auto's staan in de file op de snelweg A4 tijdens de ochtendspits. Foto: ANP.

November belooft een ‘horrormaand’ te worden als het gaat om files, waarschuwen de ANWB Verkeerscentrale en Rijkswaterstaat. Traditiegetrouw is de op een na laatste maand sowieso al de drukste van het jaar, onder meer omdat weinig werkenden dan vrij nemen en omdat de wintertijd zijn weerslag heeft op rijgedrag, vooral in de avondspits.

Vanaf komende vrijdag 1 november belooft het nog een stuk drukker te worden dan vorig jaar, voorspelt Rijkswaterstaat. Hoe erg de drukte toeneemt, hangt af van het weer, maar afgaande op de statistieken van dit jaar, lijkt het vast te staan dat de files langer en frequenter worden. In 2019 was de filezwaarte volgens de ANWB 13 procent hoger dan in 2018.

ANWB: grote snelwegen gaan al vanaf 06.00 uur vollopen

Naar verwachting zullen de eerste files zich de komende maand al tussen 06.00 en 06.15 uur in de ochtend vormen. Vooral de A2 van Den Bosch naar Utrecht, de A4 van Den Haag naar Amsterdam en de A7 van Hoorn naar Zaandam lopen al vanaf de vroege ochtend vol.

Welke oorzaken er ook zijn te bedenken voor de toenemende filezwaarte (bevolkingsgroei, economische groei, te weinig asfalt), feit is dat steeds meer auto’s de weg op gaan. De overheid worstelt er al jaren mee en zint op wetgeving om autogebruik te ontmoedigen of rijgedrag te veranderen. Voorbeelden zijn maatregelen als rekeningrijden, investeringen in het openbaar vervoer, verlaging van de maximumsnelheid en verhoging van de parkeertarieven. Naast het verminderen van de drukte op de weg, spelen daarbij ook klimaatdoelen een belangrijke rol.

Een goed voorbeeld is de subsidie voor elektrische auto’s. Door auto’s met een lagere CO2-uitstoot fiscaal te stimuleren, wil de regering ervoor zorgen dat in 2030 geen benzine- en dieselauto’s worden verkocht. De subsidie is in trek: in 2018 werden bijna twee keer zoveel elektrische auto’s verkocht als verwacht, waardoor de subsidie de schatkist veel meer geld kostte dan was voorzien (zie kader). Daarom kondigde het kabinet-Rutte III op Prinsjesdag aan de belastingvoordelen voor de aanschaf van elektrische auto’s af te bouwen.

Effecten ‘Teslasubsidie’ nauwelijks voorspelbaar of meetbaar

Het FD schrijft maandagochtend dat de zogenoemde Teslasubsidie niet erg effectief is. Allereerst meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat de invloed van de elektrische auto’s op het klimaat vooralsnog ‘niet te ramen’ valt. Het PBL verwacht dat alle maatregelen in de vervoerssector 0,5 tot 1 megaton aan CO2-reductie opleveren. Allereerst is dat een ‘onzekerheidsmarge’ van 100 procent, en daarnaast lijkt het een druppel op de gloeiende plaat, gezien de 30 megaton aan CO2 die het totale wegverkeer uitstoot. Al met al is de effectiviteit van de subsidie op elektrische auto’s ‘niet goed te voorspellen of te kwantificeren,’ schrijft de krant.

Wat vindt u? Is het tijd om direct te stoppen met subsidie voor de aanschaf van elektrische auto’s, zodat het geld kan worden besteed aan meer en beter openbaar vervoer? Of zijn er andere manieren om de filedruk te verminderen? Praat mee! Onze Stelling van de Dag luidt:

Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.

Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reacties op de stelling.