Velen zijn sceptisch over de kwaliteiten van de celebrity-familie Kardashian, maar inmiddels bestaat er ook steeds meer waardering voor de wijze waarop die zichzelf in de markt weet te zetten.
Eigenlijk is het hun momager – een moeder die tegelijk manager is van haar kinderen – Kris Jenner die haar kinderen dusdanig succesvol in de markt weet te positioneren dat de namen Kim Kardashian of Kylie Jenner nu gelden als succesvolle merken.
De Kardashians bestaan uit moeder Kris Jenner, de vier kinderen uit haar eerste huwelijk met de inmiddels overleden advocaat Robert Kardashian (Kourtney, Kim, Khloe en Robert) en twee kinderen uit haar huwelijk met voormalig tienkamper en transseksueel Caitlyn Jenner: Kendall en Kylie.
Talloze spin-offs
De spil van het commerciële imperium van de familie Kardashian is hun eigen realityshow, waarvan zij in 2017 het tienjarig jubileum vierden. Op 14 oktober 2007 werd de eerste aflevering uitgezonden op de Amerikaanse betaalzender E! Entertainment, die het tien jaar later nog steeds uitzendt. Inmiddels zijn er talloze spin-offs van Keeping Up With The Kardashians, samenwerkingen met bekende merken en gastrollen in series en films.
Maar moeder, en vooral de vijf zussen, sieren ook covers van toonaangevende magazines, zijn het gezicht van merken als Pepsi en Puma en hebben eigen kleding-, parfum- en cosmeticalijnen. Zo hebben ze hun eigen make-upmerken zoals KYLIE en KKW Beauty. Zakenblad Forbes schat hun gezamenlijke inkomen vorig jaar op 122,5 miljoen dollar, zo’n 103 miljoen euro. Daarin heeft Kim – veruit de bekendste Kardashian – een aandeel van zo’n 42 procent.
Sociale media
Robin Roberts, presentator van ABC’s Good Morning America, klaagde al in 2011 dat je niet aan ‘het fenomeen Kardashian’ kunt ontsnappen. Net als Barbara Walters, presentator van het naar haar vernoemde programma Barbara Walters. Bovendien zijn de Kardashians erg actief op sociale media om op die manier hun leven vast te leggen. Kortom, de Kardashians zijn al enige jaren alomtegenwoordig en dringen nog steeds dieper door in de hedendaagse Amerikaanse cultuur. Momenteel ook met hun eigen make-upmerken zoals KYLIE en KKW Beauty.
Jeetendr Sehdev, auteur van het boek The Kim Kardashian Principle: Why Shameless Sells (and How to Do It Right), noemt Kim Kardashian het schoolvoorbeeld van het juist inzetten van nieuwe methoden voor het positioneren van merken. Ze richt zich alleen op de branche waar zij verstand van heeft en ze heeft één duidelijke boodschap die ze consistent uitdraagt. Ook wijkt ze nooit af van het imago dat ze voor zichzelf heeft gecreëerd. Het grote portfolio aan samenwerkingen hebben allemaal iets te maken met luxe en glamoureuze levensstijl.
Aansluiten bij Kims imago
Om zichzelf nog bekender te maken en verder te branden, is Kim erg actief op sociale media: Twitter, Instagram, Snapchat en YouTube. Op Twitter bezet ze momenteel de nummer 5-positie van meest gevolgde persoon, met meer dan 57 miljoen volgers. Haar website staat op nummer 20 van best bezochte sites in de entertainmentwereld – te midden van sport- en nieuwssites. Als laatste bewijs van Kims succes, noemt Sehdev dat merken die aansluiten bij het imago van Kim, haar benaderen om iets te melden over een nieuw product. Want haar volgers willen weten wat zij te zeggen heeft en willen zich haar levensstijl aanmeten.
Michael Heller, CEO van marketingbureau Talent Resources, regelt alle zakelijke overeenkomsten voor de Kardashian-zusjes. Volgens Heller betalen sommige bedrijven 500.000 dollar voor een gesponsorde post op het Instagram-account van Kim Kardashian om zo haar volgers te bereiken.
Wilt u wekelijks het laatste nieuws over Amerika ontvangen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief van American Dreamers!