Een van de bekendste pleinen ter wereld is zonder twijfel Times Square in New York. Het drukke verkeersplein op de kruising van Broadway en Seventh Avenue hangt vol met meer dan 50 kleurrijke LED-billboards. Maar wat kost het precies om te mogen adverteren op de ‘Crossroads of the World’?
Stevig prijskaartje
De gemiddelde grootte van een flitsend billboard op Times Square is 186 vierkante meter. Dat is ongeveer vijftien studentenkamers groot. Groot genoeg om de aandacht te trekken, maar wel met een stevig prijskaartje. Voor een advertentie op Broadway betaalt een reclamemaker maandelijks tussen de 80.000 en 150.000 dollar, grofweg 1,8 miljoen dollar per jaar.
Dat is nog altijd goedkoper dan adverteren tijdens de Superbowl: de kosten voor een reclamespotje zijn dan gemiddeld vijf miljoen dollar voor dertig seconden.
150 miljoen indrukken
Waarom geven bedrijven zulke spectaculaire bedragen uit aan een locatie-gebonden advertentie? Het antwoord is eenvoudig: bereik. Times Square trekt jaarlijks veertig miljoen bezoekers, waarbij alleen in december dat al vijf miljoen toeristen zijn.
Met de geschatte 150 miljoen indrukken per jaar rekent een onderneming ongeveer 1,7 cent per indruk af. In ruil daarvoor leveren de billboards in totaal ongeveer 69 miljoen dollar op. Deze locatie blijft dan ook een van de meest favoriete plekken om te adverteren voor diegenen die het kunnen betalen.
Feitjes
- In 1917 werd de eerste billboard geïnstalleerd op Times Square.
- De advertenties op de toren in het midden van het kruispunt levert zo’n 23 miljoen dollar per jaar op.
- Ricoh plaatste in 2010 een billboard dat volledig draaide op zonne- en windenergie.
- De grootste en duurste billboard op Times Square is 8 verdiepingen hoog, kost 2,5 miljoen dollar per vier weken en wordt voornamelijk door Google gebruikt.
Wilt u wekelijks het laatste nieuws over Amerika ontvangen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief van American Dreamers!