Angstaanjagende stilte in A Quiet Place

John Krasinksi met zijn gezin tijden de premiere van A Quiet Place - foto AFP

A Quiet Place en Rampage: twee totaal verschillende monsterfilms, één subliem, de ander absurd. American Dreamers sprak de sterren, John Krasinksi en Dwayne Johnson.

Monsters zijn er om angst in te boezemen. Als ze op de lachspieren werken, heb je als filmmaker een probleem. In die zin is de compacte suspense-horror A Quiet Place van scenarioschrijver, regisseur en acteur John Krasinki geslaagd: de bloeddorstige wezens in zijn drama doen ons griezelen, maar blijven grotendeels buiten beeld. Lachen doe je pas ná deze film, als ontlading na 131 minuten hoogspanning.

Inside Hollywood Diederik van Hoogstraten (1969) is lid van de Hollywood Foreign Press Association in Hollywood en stemt voor de Golden Globes. Hij bespreekt op deze plek elke week nieuwe films en series.

 

Diederik van Hoogstraten met John Krasinksi

Als een jonge Steven King – de beroemde thrillerschrijver die Krasinski op Twitter feliciteerde met dit ‘buitengewone’ werk – bouwt de regisseur in stilte spanning op. De monsters bestaan vooral in onze verbeelding; ze spelen mee als dreigende bijrolspelers die voorbijflitsen.

Computergestuurde karikaturen

De grootschalige popcornfilm Rampage met superster Dwayne ‘The Rock’  Johnson, daarentegen, zinkt weg in een moeras van gegrinnik in de bioscoop. De in eerste instantie gewone beesten, die dankzij gemorst DNA-materiaal monsters worden, zijn heel even griezelig. Dan banjeren de uit de kluiten gewassen gorilla, wolf en krokodil als computergestuurde karikaturen door het beeld. Terwijl ze Chicago verwoesten, denken we met weemoed aan reuzengorilla King Kong; die riep tenminste nog echte gevoelens op.

Johnson lijkt te beseffen dat scenario en eindresultaat veel te wensen overlaten. Tijdens een persontmoeting bij filmstudio Warner Brothers in Los Angeles wil hij vooral praten over zijn familie, de geruchten over zijn mogelijke kandidatuur voor het presidentschap – hij luistert en denkt na, zegt Johnson – en zijn liefde voor dieren. Als voorbereiding op de opnamen bracht hij tijd door in de dierentuin van Atlanta. ‘Een ongelooflijk emotionele trip. Ik heb veel geleerd van die gorilla’s.’

De voormalige show-worstelaar is inmiddels een ervaren A-ster in Hollywood. Over zijn geestige actiefilms, zoals Jumanji en de Fast and the Furious-reeks is hij altijd oprecht enthousiast als we hem spreken tijdens de mediatournees. Dit keer is dat ver te zoeken. Eigenlijk is het enige dat hij vertelt over de film, wat er mis was met het oorspronkelijke scenario. Het einde van Rampage was eerst triester, vertelt Johnson. Dat moest een happy end worden.  ‘Het is een popcornfilm en dan wil je happy naar huis,’ zegt hij. ‘Het moet fun blijven. Mijn band met het publiek is heilig en als je treurig naar huis gaat, dan is dat vertrouwen geschaad.’

Diederik van Hoogstraten met Dwayne Johnson

Succesvolle horror

Dat Johnson dit – ongevraagd – ter sprake brengt, geeft aan dat hij zich zorgen maakt over kijkers die in het beste geval schouderophalend de bios zullen verlaten, als ze al niet hun geld terugeisen.

John Krasinski, voorheen bekend van de Amerikaanse versie van comedy The Office, heeft geen enkele reden om daarvan wakker te liggen. A Quiet Place heeft in de Verenigde Staten al een record gebroken: met 50 miljoen dollar aan binnenlandse opbrengst in het openingsweekeinde is het de succesvolste horrorfilm ooit. Op een budget van 17 miljoen dollar.

Maar de term ‘horror’ doet deze benauwende, intelligente super-suspense geen recht. De film die Kransinski bedacht, waarin hij zijn echtgenote Emily Blunt en drie kind-acteurs regisseert, is een sensatie omdat het méér is dan een post-apocalyptisch monster-horror. Verfijnd acteerwerk en een knappe toepassing van langdurige stiltes komen samen in de film, waarin een gezin in leven tracht te blijven door muisstil te zijn. De blinde, alien-achtige monsters die op de loer liggen, hebben een hoogst ontwikkeld gehoor. Wie geluid maakt, wordt verslonden. Wie zich stilhoudt, blijft in leven. Kleine kinderen maken dit lastig, en zeker de baby die Blunts personage verwacht.

‘Niks met horror’

De vrees voor gevaar dat kinderenvan het een op het andere moment kan wegnemen, is een metafoor uit zijn eigen leven, vertelt Krasinski, die twee dochters heeft met Blunt. ‘Toen ik zat te schrijven over de monsters, de duisternis, de angst, besefte ik dat het eigenlijk gaat over ouders die hun kinderen los moeten laten om de wereld zelf te verkennen. Je stelt ze bloot aan de mogelijkheid van ongelukken en ellende.’

Krasinski omschrijft zichzelf zoals veel filmliefhebbers doen: hij heeft niks met horror. Na de première zei een kenner hem kort geleden dat dit wel eens het geheim van het succes kan zijn, vertelt hij. ‘Als je erop mikt om een geweldige horrorfilm te maken, dan is dat een doel dat je makkelijk kunt missen. Als je niet eens weet dat je een horrorfilm maakt, dan kun je zo maar iets bijzonders maken.’ Gezien de positieve recensies en reacties van kijkers is hij erin geslaagd. De film doet het zeker zo goed als Get Out, de verrassende horrorhit van vorig jaar.

AmericanDreamersMeld je hier gratis aan voor de Amerika Update, de wekelijkse nieuwsbrief met de laatste ontwikkelingen over de Verenigde Staten. Elke vrijdag in je mailbox.

Gewoon doen

Dat A Quiet Place tegelijkertijd aangrijpend en angstaanjagend is, komt vooral doordat hij het publiek serieus neemt. Krasinski omschrijft zijn aanpak als volgt: je moet niet ‘gek doen’ als komiek, niet ‘eng doen’ als thriller-regisseur. Je moet het gewoon doen. ‘Toen ik in The Office speelde, zei regisseur Greg Daniels: het is niet jouw taak om de tekst grappig te brengen, je taak is om de tekst te brengen, punt. Als kijker dat grappig vinden, dan is dat aan hen. Als mensen ervan moeten huilen? Ook aan hen. Heel simpel, maar voor mij was het een adembenemend inzicht. Zo heb ik ook geprobeerd om A Quiet Place te maken: de emoties en reacties zijn aan jullie.’

Rampage en A Quiet Place zijn vanaf deze week in de bioscoop te zien