De Belastingdienst heeft een onbekend aantal bezwaarprocedures ten onrechte afgesloten. Na het bekend worden van de fout moesten benadeelde belastingplichtigen zelf actie ondernemen om hun bezwaar alsnog te laten afhandelen.
Meld u hier gratis aan voor de Elsevier Weekblad Belasting Update, de wekelijkse nieuwsbrief met het laatste fiscale nieuws, analyses, achtergronden en commentaren. Elke vrijdag in uw postvak.
Een bezwaarschrift kan telefonisch worden ingetrokken, maar de intrekking moet daarna nog schriftelijk worden bevestigd door de belastingplichtige.
Tot eind 2016 kregen mensen deze mogelijkheid echter alleen als zij daar zelf om vroegen. Vaak bleef het daardoor bij een telefonische intrekking van het bezwaarschrift, waardoor het bezwaar volgens de wet nog steeds niet was afgehandeld.
De fiscus heeft de mensen die nooit een schriftelijke bevestiging ontvingen niet actief benaderd. Zij moesten zelf contact opnemen met de Belastingdienst.
Volgens staatssecretaris Menno Snel van Financiën en de Landsadvocaat was de ‘zelfmeld-optie’ juridisch goed verdedigbaar.
Aantal meldingen is beperkt
Slechts 23 belastingplichtigen hebben contact opgenomen met de Belastingdienst. Hiervan vroegen 15 mensen de fiscus om het ingetrokken bezwaarschrift toch af te handelen.
In vijf zaken is de aanslag alsnog verlaagd, omdat mensen aanvullende informatie verstrekten of voor een andere verdeling van de inkomensbestanddelen kozen. Voor de andere 10 belastingplichtigen heeft het opnieuw behandelen van de bezwaarschriften niets opgeleverd.
Volgens Snel zijn er geen vergoedingen betaald voor de zeer late afhandeling van de bezwaarschriften, hij geeft hiervoor geen verklaring. De fiscus betaalt elk jaar tonnen aan vertragingsvergoedingen, waarom dan niet in dit geval?
Waarom geen actie van de fiscus?
De Kamer leidt uit interne stukken van de Belastingdienst af dat het technisch mogelijk was om de benadeelde mensen te achterhalen. Waarom heeft de fiscus dan geen analyse gemaakt van de beschikbare gegevens, en de mensen zelf benaderd?
Volgens de staatssecretaris kon niet worden gegarandeerd dat alle gegevens volledig waren. Ook waren er vrijwel zeker fouten gemaakt bij de registratie van de telefonisch ingetrokken bezwaarschriften. De Belastingdienst wilde niet het risico lopen dat de verkeerde mensen werden benaderd, of slechts een deel van de benadeelden. Er is daarom besloten om geen gebruik te maken van de analysemogelijkheid.
Niet altijd schriftelijke intrekking nodig
In de Kamerbrief staat nog een opmerkelijk standpunt van de regeringscommissaris voor de Algemene wet bestuursrecht (Awb). De Awb bevat onder meer de regels voor de bezwaarprocedure.
Hij is van mening dat er, anders de Awb voorschrijft, niet altijd een schriftelijke intrekking van het bezwaar nodig is. De fiscus, of een ander bestuursorgaan, kan aannemen dat het bezwaarschrift is ingetrokken als de indiener niet reageert op een schriftelijke bevestiging van de telefonische intrekking.