De Kamer had met Financiën afgesproken dat er pas een Nederlandse vliegtaks zou komen nadat een Europese vliegbelasting was onderzocht. Volgens staatssecretaris van Financiën Menno Snel (D66) is Financiën terecht begonnen met het ontwikkelen van een ‘eigen’ ticketbelasting.
Meld u hier gratis aan voor de Elsevier Weekblad Belasting Update, de wekelijkse nieuwsbrief met het laatste fiscale nieuws, analyses, achtergronden en commentaren. Elke vrijdag in uw postvak.
Het kabinet zou volgens het regeerakkoord bij de ontwikkeling van een vliegtaks uitgaan van een ‘driesporenbeleid’.
Het eerste ‘spoor’ is het maken van Europese afspraken over het belasten van de luchtvaart. Als het niet lukt om Europese regels vast te stellen, dan wordt een heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen onderzocht (‘spoor’ 2). Het derde ‘spoor’, een ticketbelasting, komt pas aan de orde als ook de heffing op vliegtuigen niet mogelijk blijkt.
Op tijd invoeren van maatregelen vereist nu al stappen
Volgens staatssecretaris Snel ontkomt Financiën niet aan het gelijktijdig uitwerken van de drie mogelijkheden. Als Nederland de luchtvaart vanaf 2021 wil belasten met een vliegtaks, dan zijn er nu al voorbereidingen nodig.
Het kost namelijk veel tijd om de benodigde nieuwe wetgeving zorgvuldig vast te stellen. Daarnaast moet de Belastingdienst voldoende tijd krijgen om de maatregelen in te voeren. En ook het overleg met de luchthavens kost tijd.
Financiën kan de vanaf 2021 ‘beloofde’ jaarlijkse opbrengst van (minimaal) 200 miljoen euro alleen garanderen als de eigen heffingen nu al worden uitgewerkt.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen