Een radicale moslim had jarenlang toegang tot alle gedeeltes van verschillende luchthavens in Berlijn, ondanks dat de politie allang wist van zijn extremistische denkbeelden. Duitse politici eisen opheldering.
In 2013 kreeg de Duitse politie een tip dat Ü. een fundamentalistische moslim was en dat hij een pas had waarmee hij op vrijuit kon rondlopen op de luchthavens Tegel en Schönefeld in Berlijn. Dat schrijft de Berliner Zeitung.
Volgens de Berlijnse autoriteiten stond Ü., geboren in Turkije, in contact met andere extremisten en probeerde hij actief het salafisme te promoten, op internet en op straat. De politie zegt de informatie meteen te hebben doorgegeven aan de Duitse luchtvaartautoriteit. Toch werd er geen actie ondernomen.
Afshin Ellian: Europese overheden moeten zich schamen voor groei salafisme
Pas in oktober 2015 werd Ü. ontslagen, nadat hij al vier jaar werkte als schoonmaker van vliegtuigen. Hij werd in de veiligheidszone van luchthaven Schönefeld betrapt op het dragen van een wapen, een boksbeugel. Daarop werd zijn veiligheidsbadge ingenomen. Het bedrijf dat de vliegvelden exploiteert zegt dat het pas vorige week erachter kwam dat Ü. radicale denkbeelden had.
Lek
Duitse politici willen dat het veiligheidslek zo snel mogelijk wordt opgelost. Volgens Hakan Tas van de partij Die Linke had Ü. zo een bom in een vliegtuig kunnen plaatsen, zonder dat iemand het door zou hebben. ‘Het is bekend dat terroristen zoeken naar doelwitten zoals een vliegveld om hun daden uit te voeren,’ zei Tas.
Lees ook: ‘Er werken minstens vijftig IS-sympathisanten op Zaventem’
Berlijn kampt met een groot salafistenprobleem. Volgens de geheime dienst wonen meer dan 710 salafisten in de Duitse hoofdstad, 360 daarvan worden als gevaarlijk beschouwd. Bovendien zijn meer dan 100 Berlijnse salafisten uitgereisd naar Syrië om te vechten aan de zijde van Islamitische Staat (IS).
Na de aanslagen in Brussel werd bekend dat op luchthaven Zaventem veel sympathisanten van IS werkten. Ze zouden een geheime gebedsruimte hebben ingericht en juichten de aanslagen toe. Zo’n 50 van hen zouden een veiligheidsbadge hebben en kunnen – als ze willen – tot in de cockpit van een vliegtuig raken.