Ruim een half jaar geleden verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines van de radar. Sindsdien ontbreekt van het toestel met 239 inzittenden elk spoor, ondanks een grote zoektocht. Hoe staat het daar nu mee?
Na de verdwijning deden verschillende verhalen de ronde. Het vliegtuig vloog naar een Indiase eillandengroep, de zwarte doos werd getraceerd en wrakstukken spoelden aan in Australië. Maar dat bleek allemaal niet waar. Niemand heeft ook maar enig idee waar de Boeing 777 precies is gebleven.
Zeebodem
De moed, dat ooit nog iets van het toestel wordt teruggevonden, is nog niet opgegeven. De komende tijd wordt het speurwerk naar het vliegtuig geïntensiveerd. Deskundigen van het Nederlandse bedrijf Fugro – dat de zoekmissie onder water leidt – staan op het punt om de bodem van de Indische Oceaan meter voor meter af te speuren naar de Boeing 777
De zoekactie, die in oktober moet beginnen, bestrijkt een gebied dat met 60.000 tot 70.000 vierkante kilometer twee keer zo groot is als (het landoppervlak van) Nederland. In de zomer is Fugro bezig om de zeebodem in kaart te brengen.
Glimp
Twee schepen trekken elk een soort slede voort op 150 meter boven de bodem, op zoek naar een glimp van de Boeing. Het zoekgebied, afgebakend na een studie van satellietgegevens, ligt 1.500 tot 2.000 kilometer ten westen van Australië.
De Australiërs hebben toegezegd verbonden te blijven aan de zoektocht. Er zal worden geïnvesteerd in nieuwe technologie, zei premier Tony Abbott tijdens een persconferentie met zijn Maleisische collega Najib Razak. Beide landen dragen 60 miljoen dollar bij, dat naar schatting neerkomt op de helft van de totale kosten, schrijft het Amerikaanse Fox News.
Tsunami’s
‘Het is zeer uitzonderlijk dat zo’n groot gebied wordt onderzocht, en zeker omdat het zo ver van de Australische kust ligt,’ zeggen onderzoekers van Geoscience Australia aan Discovery News. En ook al heeft de zoektocht tot dusver weinig concrete resultaten opgeleverd, is het onderzoek op wetenschappelijk gebied wel interessant.
De onderzoekers vonden namelijk al zeebergen en vulkanen die nooit eerder in kaart zijn gebracht. Die nieuwe kennis is mogelijk belangrijk bij het voorspellen van zeestromen en tsunami’s.