Eurotunnel eist een schadevergoeding van 9,7 miljoen euro van de Britse en Franse autoriteiten. Het bedrijf achter de Kanaaltunnel – die het Europese vasteland verbindt met Groot-Brittannië – heeft grote hinder van het grote aantal vluchtelingen en gelukszoekers.
We geven miljoenen euro’s uit en lopen inkomsten mis door deze mensen die de oversteek naar Groot-Brittannië willen maken via de tunnel, zegt de exploitant.
Beveiliging
Het zou gaan om slechts een deel van de gemaakte extra kosten, die in totaal 13 miljoen euro zouden omvatten in de eerste helft van dit jaar. Dat is meer dan de hinder van migranten over heel 2014.
Liefs twee derde van het bedrag bestaat uit kosten voor extra beveiliging. De rest is omzetverlies. De toename in migranten bij Calais heeft er al voor gezorgd dat de dienstregeling in juni tijdelijk moest worden aangepast. Ook voor de resterende maanden dit jaar worden nog verstoringen verwacht.
Vrachtwagens
Eurotunnel vindt dat er te weinig wordt ondernomen om vluchtelingen tegen te houden. In en rond Calais hangen duizenden migranten rond. Ze proberen op allerlei manieren Groot-Brittannië te bereiken, door bijvoorbeeld in vrachtwagens te klimmen – waarbij niet zelden chauffeurs worden bedreigd – maar ook door de tunnel (zo’n 50 kilometer lang) te bestormen.
Dat gebeurde begin deze maand. Zo’n honderdvijftig illegale migranten wisten plekken te bereiken die ten strengste verboden zijn, liet Eurotunnel weten. Het treinverkeer in de tunnel liep erdoor flinke vertraging op.
Aan de Engelse kant van de tunnel stonden vrachtwagens in de file. Kom nu eens eindelijk in actie, Franse autoriteiten, zeggen Eurotunnel en transportbedrijven. Maak een einde aan deze crisis. Tot dusver is een echte ingreep uitgebleven.
Wel hebben de Fransen en Britten afgesproken een ‘veilige zone‘ in te stellen voor vrachtwagens die in Calais op de oversteek wachten. De zone moet de vrachtwagens onbereikbaar maken voor illegale migranten.