In de nacht van maandag op dinsdag hebben zo’n 2.200 migranten geprobeerd om aan Franse kant de Kanaaltunnel binnen te dringen. Het gaat volgens exploitant Eurotunnel om het grootste aantal in ruim anderhalve maand.
De bestorming van het terrein waar de ingang van de tunnel zich bevindt, is volgens de Franse minister van Binnenlandse Zaken Bernard Cazeneuve afgeslagen.
Maar twintig mensen slaagden erin om over de hekken van het complex te klimmen. Ze probeerden om rijdende treinwagons te springen. De politie heeft arrestaties verricht, aldus de Fransman na overleg met zijn Britse collega Theresa May. De twee spraken dinsdag over de kwestie: hoe kunnen de migranten worden tegengehouden?
Eerder kwamen de Britten en de Fransen al overeen dat zij gezamenlijk een ‘veilige zone‘ bouwen voor vrachtwagens die in Calais op een oversteek wachten. De zone moet de vrachtwagens onbereikbaar maken voor illegale migranten.
Vrachtwagens
In elk geval is duidelijk dat dagelijks tussen de 1.500 en 2.000 mensen via de Kanaaltunnel naar Groot-Brittannië willen reizen. Bij die pogingen vielen al diverse doden. In en rond Calais hangen duizenden migranten rond.
Ze proberen op allerlei manieren Groot-Brittannië te bereiken, door bijvoorbeeld in vrachtwagens te klimmen – waarbij niet zelden chauffeurs worden bedreigd – maar dus ook door de tunnel (zo’n 50 kilometer lang) en het omringende gebied te bestormen, en op treinen te springen.
Schadevergoeding
Eurotunnel beschuldigt de Franse autoriteiten te weinig te doen om de migranten bij de tunnel weg te houden. Vorige week werd bekend dat de onderneming een schadevergoeding van 9,7 miljoen euro eist voor de gemaakte beveiligingskosten en de inkomsten die het bedrijf is misgelopen.
Het zou gaan om slechts een deel van de gemaakte extra kosten, die in totaal 13 miljoen euro zouden omvatten in de eerste helft van dit jaar. Dat is meer dan de hinder van migranten over heel 2014. Liefst twee derde van het bedrag bestaat uit kosten voor extra beveiliging. De rest is omzetverlies.
Verstoringen
De toename in migranten bij Calais heeft er al voor gezorgd dat de dienstregeling in juni tijdelijk moest worden aangepast. Ook voor de resterende maanden dit jaar worden nog verstoringen verwacht.
Maar Cazeneuve richt zijn pijlen juist op de CEO van Eurotunnel, Jacques Gounon. De Franse minister heeft Gounon volgens de krant Le Figaro pas een boze brief geschreven. Hij vindt dat de onderneming nalaat zich voldoende in te spannen om het groeiende probleem aan te pakken.