Hoewel de Nederlandse vluchtmaatschappij KLM al een jaar met haar werknemers praat, hebben de Franse piloten van het zusterbedrijf Air France nu pas toegezegd tot onderhandelingen. Wat is hier precies aan vooraf gegaan?
Hoewel Air France-KLM het besparingsprogramma al een jaar gepubliceerd heeft, zijn de Franse piloten nu pas bereid om te praten. In Nederland zijn de piloten een stuk buigzamer en is er woensdag alweer een nieuw cao-akkoord bereikt.
Samenwerking
Air France en KLM Royal Dutch Airlines zijn sinds de samenvoeging in 2004 de grootste luchtvaartgroep van Europa, bericht de website van de KLM. Met Schiphol als thuisbasis is KLM erg belangrijk voor de export van Nederland. Om die reden is het belangrijk hoe het Franse zusterbedrijf Air France presteert.
Besparingen
De luchtvaartgroep maakt al een lange tijd verlies, bijvoorbeeld omdat de concurrenten uit het Midden-Oosten goedkopere vluchten aanbieden.
Het gaat zo slecht met de groep dat de doelstelling voor de komende jaren het beperken van verlies is, in plaats van het maken van winst. Een bezuinigingsplan is gemaakt in november 2014, maar Air France-KLM ziet 2020 als eindpunt voor het doorvoeren van alle hervormingen.
Verzet uit Frankrijk
Het besparingsprogramma stuitte op veel verzet van werknemers, vooral van de Franse piloten. Vorig jaar hebben de piloten twee weken gestaakt, wat leidde tot een verlies tussen de 15 en 20 miljoen euro per dag.
Destijds is het werk weer opgepakt omdat de piloten ‘hun verantwoordelijkheid wilden nemen.’ Er was geen akkoord bereikt.
Om die reden sukkelde Air France slechts langzaam voort met het doorvoeren van de bezuinigingsplannen. Het idee om geld van KLM naar het hoofdkantoor in Parijs over te hevelen, leidde tot stevig verzet. De raad van commissarissen van KLM wilden niet dat hun winst werd gebruikt om het verlies van Air France te drukken.
Volgens het Financieel Dagblad gaat het bij Air France vooral om de piloten die weigeren mee te werken. Zij hadden in juni slechts 67 procent van de geplande bezuinigingen bereikt, terwijl het grondpersoneel 100 procent kon noteren.
Vorige week berichtte Air France langeafstandsvluchten uit de roulatie te nemen als er geen akkoord wordt bereikt met vakbonden over lagere loonkosten voor piloten. Daar lijken de vakbonden nu voor te zijn gebogen.