Rusland heeft de duizenden migranten die vorig jaar Noorwegen in fietsten vermoedelijk met opzet richting Europa gestuurd om de druk op de migratiecrisis op te voeren.
Dat zegt eurocommissaris Johannes Hahn in een interview met de Duitse krant Die Zeit. Volgens Hahn zijn de meeste asielzoekers dan ook niet afkomstig uit Syrië. De eurocommissaris zegt dat de migranten uit Tadzjikistan en Turkmenistan komen. Zij zouden al jaren in in Rusland wonen.
Toeval
Hahn, als eurocommissaris verantwoordelijk voor goede betrekkingen met de buurlanden van Europa, vermoedt dat de migranten waarschijnlijk niet vrijwillig op de vlucht zijn geslagen.
‘Misschien proberen de migranten wel gebruik te maken van een gunstige situatie, het is alleen wel heel toevallig dat dat net op een moment gebeurt dat Europa enorm onder druk staat.’ Hij noemt het politieke signaal dat Rusland hiermee afgeeft ‘zorgwekkend’.
Terugsturen
De Europese Commissie is bezorgd over het toenemende aantal migranten die via Rusland naar Noord-Europa reist. De Noorse regering maakte half januari bekend dat het vluchtelingen die via Rusland binnen kwamen terug zou sturen, maar kwam daar een paar weken later op terug omdat Rusland daar om veiligheidsredenen op had aangedrongen bij Noorwegen.
Ook bij de Finse grens met Rusland spelen er problemen. Finland, dreigde eind januari met ‘harde acties’ bij de grens met Rusland, omdat er de laatste maanden een grote toestroom is van migranten die vanuit Rusland naar Finland komen.
Fietsmigranten
Eind vorig jaar ontdekte een groep migranten een manier om via Rusland Noorwegen binnen te komen. Rusland staat niet toe dat mensen lopend de grens oversteken, terwijl Noorwegen visumloze mensen in voertuigen niet binnenlaat. Voor fietsen geldt echter aan beide zijden van de grens een uitzondering, zo fietsten 5.500 migranten vorig jaar via Rusland bij Storskog Noorwegen in.
Noorwegen is geen EU-lidstaat, maar het Scandinavische land zit wel in de Schengenzone. De route via Rusland naar de Europese Unie is een goedkoop en veilig alternatief voor de dodelijke Middellandse Zee-route en de Balkanroute.