Wat is er gebeurd met vermiste Boeing 777? Vijf mogelijke scenario’s

Gele objecten, ronddrijvende deuren: alles wat wordt gevonden in de Zuid-Chinese zee wordt onderzocht in de zoekactie naar de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines. Honderden vierkante kilometers worden uitgekamd.

Intussen wordt er volop gespeculeerd over mogelijke scenario’s. Hoe kan zo’n groot toestel plotseling verdwijnen? Elsevier.nl zet vijf mogelijke scenario’s op een rij.

1. Kaping

Luchtvaartautoriteiten sluiten geen enkel scenario uit, dus ook een kaping niet, meldde onderzoeksleider Azharuddin Abdul eerder vandaag. Aan boord van het toestel zaten twee passagiers met een gestolen paspoort. Maleisische autoriteiten hebben inmiddels de identiteit van een van de twee mannen achterhaald. Zijn identiteit is niet bekendgemaakt.

De politie wil wel melden dat het geen Maleisiër is en hij komt ook niet uit Xinjang, de Chinese regio waar vooral islamitische Oeigoeren wonen.

Dit scenario lijkt onwaarschijnlijk, omdat kapers zich meestal melden met eisen of hun daad in ieder geval opeisen. Maar een kaping zoals 9/11 is mogelijk, alleen zouden de kapers het vliegtuig in dit geval waarschijnlijk in zee hebben laten neerstorten.

2. Ontploffing

Nederlandse veiligheidsexperts zijn het er volgens De Telegraaf over eens dat het vliegtuig moet zijn ontploft. Volgens Harry Horlings van Avioconsult is het vooral opmerkelijk dat de cockpit geen noodsignaal heeft kunnen geven. ‘De piloten moeten totaal verrast zijn geweest en hadden geen gelegenheid meer iets te doen.’

Dan is nog de vraag: wat heeft de ontploffing veroorzaakt?

3. Technische problemen

Kan het vliegtuig door technische problemen zijn neergestort? Horlings en Benno Baksteen van Degas achten die kans niet groot. ‘Zelfs als alle motoren uitvallen, is er nog tijd om heelhuids naar beneden te komen en een mayday uit te sturen,’ zegt Baksteen.

4. Ongeluk

Baksteen wil dit scenario niet uitsluiten. In de Volkskrant noemt hij twee soortgelijke situaties: ‘In 1996 verdween een vliegtuig van de Amerikaanse maatschappij TWA in zee, voor Long Island, vlak bij New York. Dat bleek een explosie te zijn geweest van de brandstofdamp in een van de tanks als gevolg van een kortsluiting.’

Een ander voorbeeld is de crash van een Airbus A330 van Air France voor de Braziliaanse kust. ‘Dat ongeluk begon met ijsvorming en te hoog vliegen en daarop volgden een paar menselijke fouten. Zo stuurde een van de co-piloten met een joystick de verkeerde kant op. Daardoor viel het vliegtuig vrijwel verticaal naar beneden, als een lift.’

5. Zelfmoord

Er zijn in het verleden vliegtuigongelukken geweest, waarbij het vermoeden bestond dat de piloot zelfmoord wilde plegen. Een Boeing 767 van EgyptAir stortte op 31 oktober 1999 neer tijdens een vlucht van Los Angeles, via New York, naar Caïro. Daarbij kwamen 217 mensen om het leven.

Amerikaanse onderzoekers hadden sterk het vermoeden dat de piloot zichzelf om het leven wilde brengen, maar Egypte wilde die conclusie van het onderzoek niet accepteren.

Ook bij een vlucht van SilkAir, die crashte in december 1997, bestond het vermoeden dat de piloot het toestel wilde laten crashen. Indonesische autoriteiten vonden geen oorzaak voor het ongeluk, waarbij 104 mensen om het leven kwamen, vaststellen. Volgens Amerikaanse onderzoekers ging het om zelfmoord.

Volg Shari Deira op Twitter