Architect Virgil Abloh maakt furore in de mode. Reden voor Louis Vuitton om hem aan te stellen als hoofdontwerper.
De Amerikaan Virgil Abloh (37) is een opvallende verschijning in de modewereld. Hij is deejay, kunstenaar en (mode)ontwerper en zijn in 2013 opgerichte label Off-White™ behoort tot de populairste van de betrekkelijk nieuwe modemerken. Met zijn recente aanstelling als hoofd van de mannenmode bij Louis Vuitton is Abloh dé ontwerper om in de gaten te houden.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Virgil Ablohs opmars
Abloh groeit op in Rockford, Illinois. Zijn ouders komen oorspronkelijk uit Ghana, maar emigreerden naar de Verenigde Staten. Als tiener in de jaren negentig is hij vooral bezig met zijn skateboard en met rapmuziek. In tegenstelling tot de meeste modeontwerpers volgt Abloh geen mode-opleiding. Hij wordt opgeleid tot civiel ingenieur aan de University of Wisconsin-Madison en doet een master architectuur aan het Illinois Institute of Technology.
Na zijn afstuderen werkt de dan 22-jarige Abloh voor architectenbureaus, tot hij wordt gebeld door de Amerikaanse rapper Kanye West. Die vraagt Abloh als creatief directeur voor zijn team. Veertien jaar lang ontwerpt Abloh albumhoezen voor de rapper en producten die tijdens tournees worden verkocht. Door zijn werk voor de populaire West slaagt Abloh erin naam te maken in de wereld van rap en hiphop.
Zijn eerste stappen in de mode-industrie zet Abloh in 2009. Met West mag hij een blik achter de schermen werpen bij het Italiaanse modehuis Fendi. Daar ontmoet hij de huidige CEO van Louis Vuitton, de Fransman Michael Burke. Datzelfde jaar opent hij met twee partners de RSVP Gallery in Chicago, een winkel waar onder meer kleren worden verkocht van de Belgische ontwerper Raf Simons, van wie Abloh groot fan is.
Een kunstproject als basis voor kledingmerk Off-White
In 2012 maakt Abloh de tongen los met zijn kunstproject Pyrex Vision. In een winkel koopt hij alle Ralph Lauren-shirts op voor 40 dollar per stuk. Vervolgens drukt hij achter op het hemd het woord ‘Pyrex’ en het getal 23, een verwijzing naar het rugnummer van zijn favoriete basketballer Michael Jordan. Hij verkoopt de shirts voor 550 dollar per stuk. Ze zijn razendsnel uitverkocht. Het project vormt de basis voor zijn eigen kledingmerk Off-White.
De Amerikaan presenteerde zijn collecties in Milaan, Parijs en Florence. Tijdens de recente mannenmodeweek in Parijs, was business casual het thema van Off-Whites wintercollectie voor 2018-2019. Abloh mixte daarvoor klassieke kleren en straatmode. Een voorbeeld is een jasje dat is bespoten met witte verf. Of wijde, geruite hemden met knopen op vreemde plaatsen, en ruime broeken. Naast de witte diagonale strepen op kleren en ironisch bedoelde woorden tussen aanhalingstekens, is de rode tiewrap aan truien en schoenen een kenmerk van Off-White. Veel kopers laten het bandje hangen om te laten zien dat het een kledingstuk van Off-White is.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De opmars van Abloh en Off-White is een snelle. Vijf jaar na de oprichting heeft zijn merk al eigen winkels en de ontwerper oogst alom lof. In 2015 is hij genomineerd voor de prestigieuze LVMH-prijs voor jonge modeontwerpers (LVMH staat voor het conglomeraat van luxemerken Louis Vuitton Moët Hennessy).
Controversiële overstap naar Louis Vuitton
Nu mag Abloh zich laten gelden bij Louis Vuitton. Het Amerikaanse supermodel Naomi Campbell heeft laten weten dat zij trots is op deze benoeming. De Brit Kim Jones, zijn voorganger bij Vuitton, heeft Abloh veel succes gewenst. De Duitser Joerg Koch, oprichter van cultuurmagazine 032c, benadrukt dat hard werken loont en haalt uit naar critici op sociale media die Abloh verwijten dat hij invloeden van anderen, zoals Raf Simons, gebruikt. Duidelijk is in elk geval dat met deze aanstelling de straatmode definitief een prominente plaats in de modewereld heeft veroverd.
Ablohs eerste collectie voor Vuitton is in juni te zien in Parijs. Hij blijft ook ontwerpen voor zijn eigen label. Na een samenwerking tussen Off-White en de Italiaanse stiftenfabrikant Grog plant hij een collectie met de Zweedse meubelketen IKEA. De activiteiten typeren Ablohs onbegrensdheid, waarmee hij in zijn nog korte carrière al een blijvend stempel op de mode heeft gezet.
Lees ook eerder geschreven artikelen uit de rubriek Stijl.