Een onbekende acteur, een lastig genre, een regisseur die afhaakte. De weg naar succes ging bij Bohemian Rhapsody niet over rozen. Maar de film werd een kaskraker. Paul Zonderland van 20th Century Fox verklaart de triomf.
Een maand geleden ging Bohemian Rhapsody in première. In die korte tijd bracht de film al ruim 500 miljoen euro op. Een record voor een film waarvan de productie 45 miljoen euro kostte. Weliswaar is Queen nog steeds populair, maar biografische films worden in de regelmatig bezocht. Het publiek in de 47 landen waar de film te zien is, is razend enthousiast, en heeft zich niet laten afschrikken door het beeld van ‘seks, drugs & rock-’n-roll’ dat aan de film kleefde.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De cultstatus van de muziek van de Britse band zal een belangrijke rol spelen in het succes. Een song als Bohemian Rhapsody uit 1977 staat jaar in jaar uit hoog in de Top 2000. Maar de film is vooral zo populair door de wijze waarop hij diverse kunstvormen vervlecht. De eerste is de muziek, de tweede de kunst van het maken van een film. En de derde kunstvorm die het succes bepaalde, is de kunst van het produceren van zo’n film. Hoofdproducent van Bohemian Rhapsody is 20th Century Fox. De Nederlander Paul Zonderland is directeur van 20th Century Fox in Italië, het 47ste land waar de film onlangs in première ging.
Waaraan is volgens u het succes van de film te danken? Het eerste idee voor de film stamt al uit 2010. Er is dus wat tijd overheen gegaan.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen