Hoe het wonderkind van de klassieke muziek de vader werd van de Hollywood-klank. Erich Korngolds opera Die tote Stadt verovert opnieuw de theaters, ook in Nederland. ‘Hij had de moed melodieën te schrijven.’
‘De enige goede componist is een dode componist,’ verzuchtte Erich Wolfgang Korngold halverwege de jaren vijftig, nadat zijn opera Die tote Stadt door Duitse kranten was neergesabeld. Drie decennia eerder had hij de wereld versteld doen staan met dat stuk. Operahuizen vochten om de première. Die was uiteindelijk gelijktijdig in Hamburg en in Keulen. Maar aan het slot van zijn bewogen leven noemden critici Erich Korngold (1897-1957) meewarig het eersterangs genie dat eindigde als tweederangs talent.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Muziek Korngold maakt een renaissance door
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen