Dré Kampfraath (1958-2023): verbindend en altijd met hoofd vol ideeën

Dré Kampfraath (1958-2023)

Met zijn tomeloze energie en grenzeloze nieuwsgierigheid was Dré Kampfraath een creatieve duizendpoot.

Voor Douwe Egberts realiseerde hij in 1994 een campagne om het thuisgevoel van het koffiemerk te verbeelden. Onder de aanvliegroute van Schiphol vormde een gigantisch tulpenveld met een half miljoen bloembollen het klassieke koffiepak Aroma Rood. Het originele beeld haalde de internationale editie van het Guinness Book of Records. Voor het Amsterdamse Hilton Hotel bedacht Kampfraath de John en Yoko Suite. En hij was voortrekker van The Fact Club, die wekelijks op Radio 2 nepnieuws ontmaskert.

Naast kunstenaar was Kampfraath een digitale pionier en als jurist gespecialiseerd in auteursrecht. Meer dan 35 jaar gaf hij les aan The New School for Information Ser­vices in Amsterdam, een hbo-opleiding voor marketing en communicatie. Jarenlang was hij partner, directeur en ­communicatieadviseur van InterimIC, een consultancy-­bedrijf voor nieuwe digitale technieken.

‘Dré was briljant met ideeën,’ zegt Vincent Everts (63), mede-oprichter van InterimIC. ‘Hij had een plezierige, persoonlijke stijl en wilde de wereld mooier maken. Geld interesseerde hem niet.’ Ze kenden elkaar van het Heldring College in Zetten. ‘Dré was het populairste jongetje van de klas. Een creatieve geest die de ruimte moest hebben. Hij was altijd bezig: filosoferen, tekenen, acteren, spreken in het openbaar. Voor zijn medeleerlingen was Dré belangstellend en hij leerde mij hoe ik moest omgaan met mensen. Later heb ik hem onder meer bij InterimIC gehaald.’

Kampfraath wilde kunstenaar worden, maar moest rechten studeren

Geboren in Santpoort-Noord, was Dré de oudste van vier kinderen. Zijn vader werkte bij Hoogovens en werd begin jaren zeventig hoogleraar aan de Landbouwhogeschool in Wageningen. Dré wilde kunstenaar worden, maar moest van zijn vader rechten studeren.

Tijdens zijn tweede jaar in Groningen leerde hij in 1980 als leider in de introductieweek zijn latere vrouw Karin Bakker (61) kennen. ‘Dré was heel slim en altijd bezig met nieuwe dingen. Hij was een leuke en inspirerende vader voor onze drie kinderen Dré, Leanne en Marije. Met Marije heeft hij een kinderboek gemaakt.’ De laatste versie voltooide hij vorig jaar in de trein naar de Biënnale van Venetië. Deze tweejaarlijkse internationale kunstmanifestatie hebben Karin en hij twintig keer bezocht. ‘Dré hield van musea, ging graag naar de film en concerten, van klassiek en de Rolling Stones tot North Sea Jazz. Hij tekende veel, was gek op beeldverhalen en las korte verhalen. Hij was niet zo’n reiziger en genoot van onze stacaravan in de natuur.’

Yung Lie (56), maatschappelijk ondernemer, leerde Kampfraath in 1984 kennen als dispuutgenoot bij de studentenvereniging Albertus. ‘Tijdens de bierovergoten kennismakingstijd hield hij voor een diascherm op zijn beheerste en overtuigende toon een presentatie over de kunst van Andy Warhol en Joseph Beuys. Dré was een leraar.’

Net als Vincent Everts schakelde Lie hem later in voor de visualisatie van allerlei projecten. ‘Hij was de ideale sparringpartner en maakte mooie tekeningen. We hebben samen The Fact Club opgericht, werkten in 2021 mee aan het boek Meer Wel voor De Publieke Zaak, en Dré ontwierp het logo voor mijn nieuwe project TwitterTap.’

Er werd een afscheidsfeest georganiseerd

Twee jaar geleden werd bij Kampfraath een hersentumor vastgesteld. Ondanks een operatie en een behandeling bleek de kanker in februari uitgezaaid. Om hem te laten genieten van de hartverwarmende verhalen van zijn dierbaren en vrienden organiseerde Karin een afscheidsfeest in het restaurant van hun dochter Lianne en haar man bij de Nieuwe Meer in Amsterdam.

Zijn geest bleef helder en hij werkte tot het laatst door. Op de vraag van Yung of hij bang was voor de dood, zei Dré kalm dat hij nieuwsgierig was. Hij overleed op woensdag 15 maart, 64 jaar oud.