Het Catharijneconvent in Utrecht toont de grote invloed van Antwerpen op de befaamde Hollandse schilderkunst. Met dank aan een kunstminnende Vlaamse ondernemer.
‘Het was echt schorremorrie.’ Paul Huvenne (74) is nog altijd verontwaardigd over wat zich in 1566 heeft afgespeeld. De emeritus hoogleraar kunstgeschiedenis en oud-directeur van het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen heeft geen goed woord over voor de protestanten die tijdens de Beeldenstorm in katholieke kerken de boel kort en klein sloegen. ‘Het waren paupers die in woede heel wat mooie dingen kapot hebben gemaakt. Zelfs een rechtgeaarde calvinist moet dat spijtig vinden.’
Huvenne spuwt zijn gal op een bijzondere plek in een afgelegen havengebied van Antwerpen. Daar bevindt zich het restauratieatelier van The Phoebus Foundation, een kunststichting met filantropische doelstellingen. Ze verwerft kunstvoorwerpen, draagt zorg voor hun conservatie en restauratie en deelt haar collectie met een zo breed mogelijk publiek door middel van bruiklenen, exposities en culturele evenementen. De ambities zijn groot. Een recente aanschaf is de Boerentoren uit 1932, de eerste wolkenkrabber van Europa aan de Meir in Antwerpen, die na het verwijderen van asbest en een zeer grondige opknapbeurt een hoogstaand cultuurpaleis dient te worden.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen