Premium Lock Netflix brengt Europeanen dichter tot elkaar dan de EU

Series en films over het Britse koningshuis, een voetbalcoach, gepeste schoolmeisjes in Jordanië, een Oostenrijkse keizerin en Noorse monsters verruimen de internationale blik.

Streamingdiensten vergroten met films en series het inzicht in andere volkeren. Het aanbod van Netflix brengt Europeanen op plezierige wijze dichter tot elkaar dan het dirigisme van de EU.

In de regel vertonen series in de loop der tijd een zeker verval. Scenaristen die eerst weten te boeien, amuseren en verrassen, hebben na een succesvol begin geregeld moeite het verhaal op een aansprekende manier aan de gang te houden.

Een duidelijk voorbeeld biedt Ted Lasso. Het originele verhaal over een American football-coach die zonder kennis van zaken een Londens voetbalteam mag leiden, bleek aanvankelijk een hartverwarmende comedy die terecht met Emmy Awards werd overladen.

Maar met Ted ging het snel bergafwaarts. Zijn grapjes werden flauwer en flauwer en zijn belevenissen ongeloofwaardiger. In het derde seizoen van de serie van Apple TV+ zien we de bekende noodgreep van tobbende scenaristen: een uitstapje naar een andere locatie.

Ted Lasso leert kijkers de betekenis van Nederlandse gezelligheid

Het decor van de zesde aflevering vormt Amsterdam. Veel tijd gaat verloren aan een suffe discussie van de spelers van AFC Richmond over hoe de vrije tijd na het spelen van een wedstrijd tegen AFC Ajax het best kan worden doorgebracht. Maar de kijker krijgt ook wel beelden van de Nederlandse hoofdstad voorgeschoteld.

Alle clichés komen daarbij aan bod. Te zien zijn uiteraard de Walletjes, een gay bar, molens, coffeeshops. Niet steeds is het beeld rooskleurig. Zo krijgt de kijker de indruk dat de wandelaar in Amsterdam continu door ­fietsers van de sokken wordt gereden, wat overigens niet ver bezijden de waarheid is. Maar een positieve toon overheerst. De moraal wordt vertolkt door de Nederlandse acteur Matteo van der Grijn, die op zijn woonboot een paar spannende uurtjes doorbrengt met de vrouwelijke baas van Richmond. Hij leert haar het woord dat zijn cultuur zou kenmerken: ‘gezellig’.

Netflix koos Amsterdam als locatie voor Europees hoofdkwartier

Of het te maken heeft met het gezellige karakter, de aanwezigheid van een buurt met roodverlichte ramen of fiscale voordelen, is onduidelijk, maar Amsterdam is ook de locatie van het Europese hoofdkwartier van de sterkste concurrent van Apple TV+. Glorieus oogt het onderkomen van Netflix in een straatje nabij het Olympisch Stadion niet echt. Maar binnen treft de bezoeker een mooi modern kantoor aan met ruimtes die zijn genoemd naar hits als The Crown.

Daar zijn zo’n vijfhonderd mensen uit zo’n vijftig landen in de weer om abonnees te werven en ze van hoogwaardig kijkvoer te blijven voorzien. Amsterdam is daar volgens Netflix-CEO Greg Peters een geweldige plek voor vanwege de uitstekende voorzieningen, de internationale oriëntatie en de welwillende houding ten aanzien van het bedrijfsleven.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw