Van fatbike tot monowheel: dit zoeft er over de Nederlandse fietspaden

Twee mensen op een fatbike. Foto: Harold Versteeg/HH/ANP

Wat zoeft er – al dan niet illegaal – over de Nederlandse fietspaden?

Het wordt niet alleen steeds drukker op het fietspad, het wordt ook ­almaar gevarieerder. Aan de e-bike zijn we inmiddels wel gewend, sinds 2013 is het aandeel elektrische fietsen tot circa 15 procent van het fietsenpark uitgegroeid. Maar je komt ook meer en meer uiteenlopende vervoermiddelen tegen in de categorie ‘rijwielen’.

Het aanbod varieert van vehikels die uit nauwelijks meer bestaan dan één enkel wiel met twee voetsteunen tot uit de kluiten gewassen fatbikes met tractorbanden die nauwelijks van een cross­motor zijn te onderscheiden. En tot van alles er tussenin, zoals de elektrische step of het enkelwielige skateboard.

Strikt genomen vallen veel van die voertuigen in de categorie ‘speelgoed’, omdat de regels in Nederland in vergelijking met andere landen nogal streng zijn en je er in veel gevallen helemaal niet de openbare weg mee op mag. De e-step is in tal van wereldsteden een vertrouwd gezicht, in Nederland komen ze nog niet echt van de grond. Niet alle e-steps en andere elektrisch aangedreven vervoermiddelen zijn verboden. Als ze voldoen aan de regels voor bromfietsen, kun je er de weg mee op, maar dat geldt slechts voor een handjevol voertuigen.

Naast de gemotoriseerde varianten behouden ook puur door menskracht voortgedreven gadgets hun aantrekkingskracht. Denk aan de longboards, waarmee je elegant kunt zwieren, of de autoped met groot voorwiel, die voor sommige sportievelingen een leuk alternatief is voor hardlopen.