Geen lawaai, geen stank en geen uitstoot. Het zijn de grote voordelen van elektrisch varen. Maar nadelen zijn er ook: duur en er is een tekort aan laadpunten. Hoe staat het ervoor met de energietransitie van de recreatievloot?
1. Geen landelijke regels, wel lokale
De regels voor de vergroening van de recreatievloot – die naar schatting zo’n 400.000 plezierboten telt – komen niet uit Den Haag. Geboden en verboden zijn van lokale komaf. In tal van natuurgebieden, maar ook in steden als Amersfoort en Breda liggen groene vaarroutes waar de verbrandingsmotor allang niet meer welkom is.
In Utrecht en Amsterdam hangt een verplichting in de lucht en in Friesland geldt dan weer geen dwang, maar zorgt de provincie voor goede voorzieningen, met voldoende laadpalen op logische plekken. Om de pleziervaart een zetje in de goede richting te geven, want aan het tuffen met dieseltjes komt ooit een eind.
‘Laat er geen twijfel over bestaan dat de watersport staat voor minder uitstoot en schoner water,’ zegt Charlotte van Leerdam (37), manager recreatiesport van het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond, de vereniging waar zo’n 350 watersportverenigingen bij zijn aangesloten. Maar Van Leerdam ziet ook beren op de weg. ’Er moeten goede alternatieven zijn. Je kunt elektrificatie graag willen, maar is het ook mogelijk?’
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen