Het is de droom van elk reclamebureau: jouw filmpje, foto of hashtag bekeken, gebruikt en gedeeld door miljoenen mensen op internet. Het lammetje Smokey is zo’n succesverhaal. Het verstoten dier heeft de aandacht weten te trekken van miljoenen New Yorkers.
Sinds een foto van Smokey in een lunchroom in de Big Apple viral ging, kunnen de inwoners van New York geen genoeg krijgen van het dier. Met de hashtag #SmokeyDaLamb wordt Twitter overspoeld door de meest schattige foto’s.
https://twitter.com/nick_ramsey/status/577903992505774082
Anyone seen this little lamb in the big apple? #Smokeydalamb http://t.co/MPHfmGSRxu #drpol #incredible pic.twitter.com/QKB0El4Rxj
— Dr. Pol (@DrPol) March 20, 2015
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
1. (Schattige) dieren doen het goed
Het geadopteerde lammetje is geen uitzondering. Bijzondere verhalen over dieren doen het goed op internet. Denk maar aan de ‘terror-oehoe’ uit Purmerend. Het agressieve dier wist het te schoppen tot in The Washington Post en zelfs de Japanse media hebben het verhaal opgepikt. Na de ‘terror-oehoe’ maakte vorige week de ‘knuffel-oehoe’ op de Veluwe zijn opmars.
Na de terror-oehoe is er nu een knuffeloehoe die liefdevol op je hoofd gaat staan http://t.co/jE37VB5IAs http://t.co/cVWTeoCvAh
— Guus Liekamm (@TeleGuus) March 19, 2015
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
2. Zaai verwarring
Verwarring doet het ook goed op internet. Een aantal weken geleden werd er op internet druk gespeculeerd over #TheDress. Sommige zagen de jurk met de kleuren goud en wit, voor anderen leek de jurk blauw met zwart. Hoe was dat mogelijk? Allerlei speculaties werden geuit, specialisten werd zelfs gevraagd tekst en uitleg te geven bij de internet-hit. Naast zelf een reclame viral laten gaan, kunnen reclamemakers natuurlijk ook meeliften op een internetsucces.
This Domestic Violence Ad Will Change How You See #TheDress http://t.co/JUjDIAZkKO pic.twitter.com/iNkAhqdgwf
— Cosmopolitan (@Cosmopolitan) March 21, 2015
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
3. ‘Sharing is Caring’
Volgens het grafisch bureau Viral Pixels moet een reclamestunt inspelen op gevoelens om een succes te worden. Boodschappen die bepaalde emoties uitlokken, zijn van nature ‘deelbaarder’. De #IceBucketChallenge is daarvan een goed voorbeeld. Miljoenen mensen over de hele wereld namen een koude douche om aandacht te trekken voor de ziekte ALS.
https://twitter.com/BaseballU_S_A/status/577948963254321152
4. Beroemdheden en ‘seks’
Twee jaar geleden zorgde een pose op de rode loper van Angelina Jolie tijdens de 84ste Academy Awards voor veel opwinding. Ze showde haar rechterbeen, waarna de hashtag #TheLeg urenlang trending topic was op Twitter.
@davidchiarello: what was with Angelina Jolie and #theleg??…?? awkward/weird pic.twitter.com/BpCYDje5
— 𝙳𝚊𝚟𝚎 (@davidchiarello) February 27, 2012
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Hetzelfde overkwam Kim Kardashian, vooral haar kont is een veelbesproken onderwerp. Zeker nadat naaktfoto’s van de fotoshoot met tijdschrift Paper waren uitgelekt: de foto’s en bewerkte plaatjes gingen de hele wereld over.
https://twitter.com/Pure_fashion_us/status/579959373960740865
5. Méér is (altijd) beter
Beroemdheden trekken aandacht, zagen we al bij Angelina Jolie en Kim Kardashian. Om internet echt te willen ‘breken’, moet je daarom zoveel mogelijk beroemdheden bij elkaar zien te krijgen. En dan nog het liefst beroemdheden uit de Verenigde Staten. Ellen DeGeneres plaatste tijdens de Oscars van 2014 zo’n selfie met twaalf Hollywoodsterren: de tweet werd meer dan 3,3 miljoen keer geretweet.
If only Bradley's arm was longer. Best photo ever. #oscars pic.twitter.com/C9U5NOtGap
— Ellen DeGeneres (@EllenDeGeneres) March 3, 2014
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."