Selfie tijdens uitreiking Oscars blijkt reclamestunt

De foto die presentator Ellen DeGeneres afgelopen zondag maakte tijdens de Oscaruitreiking, was minder spontaan dan gedacht. Elektronicaconcern Samsung betaalde naar verluidt omgerekend zo’n 15 miljoen euro om de Oscars te mogen sponsoren.

De selfie van een tiental sterren, onder wie Kevin Spacey, Brad Pitt en Meryl Streep, verbrak alle records op Twitter. Ruim drie miljoen keer werd de foto tot nu toe geretweet.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Een reconstructie van The Wall Street Journal schrijft dat de foto deel uitmaakte van een slimme marketingdeal tussen het Koreaanse Samsung en televisienetwerk ABC.

Reclamezendtijd

Volgens de krant kocht Samsung vijf minuten zendtijd tijdens de Oscars. In de dagen voorafgaand aan de uitreiking besloot DeGeneres dat ze selfies wilde nemen tijdens de show.

ABC stelde daarop voor Samsung-smartphones te gebruiken, omdat het merk een van de hoofdsponsors was. DeGeneres zou vervolgens door twee medewerkers van Samsung zijn geïnstrueerd over het gebruik van de telefoons.

Het bedrijf zelf ontkent dat er sprake was van een marketingstunt. In een reactie zei Samsung blij verrast te zijn met de actie van de presentator. Om dit ‘epische moment’ te eren, doneert de het bedrijf daarom 3 miljoen dollar, omgerekend zo’n 2,2 miljoen euro, aan twee door DeGeneres gekozen goede doelen.

Concurrent

Er ontstond ophef toen oplettende kijkers zagen dat DeGeneres tijdens de afterparty ineens gebruikmaakte van een ander apparaat. Dit toestel, vermoedelijk haar eigen telefoon, bleek een iPhone van grote concurrent Apple te zijn.

Desondanks lijkt Samsung te profiteren van de actie. Op een gegeven moment zou Samsung ongeveer negenhonderd keer per minuut zijn genoemd op sociale media.