De publieke omroep klaagt steeds over vermindering van de budgetten. Intussen wordt flink in de buidel getast voor de rechten op voetbal dat commerciële zenders ook willen uitzenden.
Of Feyenoord blij moet zijn met zijn nieuwe algemeen directeur is de vraag, maar het vertrek van Jan de Jong naar Rotterdam-Zuid was goed nieuws voor de belastingbetaler. De baas van de NOS hield namelijk erg van sport en wilde enorme bedragen neertellen voor het uitzenden van sportevenementen.
Lees het commentaar van Arendo Joustra: Kan Shula Rijxman (NPO) een beetje dimmen?
Dat is zonde van het geld. Er zijn genoeg commerciële zenders die bijvoorbeeld de (wan)prestaties van het Nederlands voetbalelftal en de wedstrijden van de Champions Leaque in beeld willen brengen. Het meedoen van de publieke omroep in de strijd om de uitzendrechten drijft alleen maar de prijs op.
Tientallen miljoenen voor Oranje
Maar het afscheid van De Jong betekent geen eind aan de publieke dwaalwegen. De NOS blijkt hardleers, als we de berichtgeving in De Telegraaf mogen geloven. De krant meldt dat de omroep weer diep in de buidel wil tasten voor het uitzenden van de voetbalduels van Oranje. Het zou om een bedrag van tientallen miljoenen euro’s gaan.
De toon in het artikel van De Telegraaf is niet bepaald neutraal. Meewarig wordt gesproken over ‘het zieltogende Nederlands elftal’ en ‘kwakkelvoetbal’. Maar de kwaliteit van de vertoningen doet er hier niet zoveel toe. Ook als de nieuwe bondscoach een wonderbaarlijke herleving van Oranje zou bewerkstelligen, is er sprake van een verkwisting van belastinggeld.
De bijl moet in overbodige zaken
Voor zover de publieke omroep een taak heeft, gaat het om het voorzien in behoeften die niet of onvoldoende worden bevredigd door de RTL’s en SBS’en van deze wereld. Bij topsport is dat helemaal niet het geval. Als de NOS per se sport wil belichten, moeten de camera’s gericht worden op activiteiten die anders eventueel te weinig in de kijker lopen.
NPO-baas Shula Rijxman klaagt steeds over teruglopende budgetten. Maar door de bijl te zetten in overbodige zaken als het presenteren van populaire evenementen kan de publieke omroep makkelijk met minder geld toe.