Premium Lock Leo Stevens: Herstel van box 3 is complex en riskant

Blauwe envelop Belastingdienst. Foto: ANP

De overheid maakt rechtsherstel voor box 3-gedupeerden nodeloos ingewikkeld. Alsof ons belastingstelsel al niet moeilijk genoeg is.

Staatssecretaris Marnix van Rij (Fiscaliteit, CDA) loodste in december zijn eerste Belastingplan ongeschonden door het parlement. Hij verwerkte de tegenstrijdige wensen en belangen van een sterk versplinterde Tweede Kamer in het belastingpakket voor 2023. Tevens rolde hij, onder grote tijdsdruk, een ingewikkeld herstelbeleid uit.

Het Kerstarrest van 2021

De Hoge Raad had daartoe opdracht gegeven in zijn opzienbarende Kerstarrest van 2021. Daarin werd de in 2017 aangepaste vermogensrendementsheffing (box 3) onrechtmatig verklaard. De herstelverlening is echter een hachelijke klus. De rechterlijke richtlijn is weinig concreet. Ook is de manoeuvreerruimte zeer beperkt door de nog lopende grootschalige werkprocessen.

Leo Stevens is emeritus hoogleraar ­fiscale economie aan de Erasmus Univer­siteit Rotterdam. Stevens laat eens per maand zijn licht schijnen over fiscale zaken.

De opgelegde, nog niet definitief vaststaande aanslagen uit de periode 2017-2022 worden herzien. Dit gebeurt aan de hand van herstelcriteria in de op 1 januari 2023 van kracht geworden Wet rechtsherstel box 3 (terugwerkend tot begin 2017). Voor jaren waarin de herrekende aanslag lager uitvalt, vindt teruggaaf plaats.

In deze herstelwet is voor de jaren 2017 tot en met 2022 het uniforme forfaitaire rendement met terugwerkende kracht telkens gesplitst in drie afzonderlijke forfaitaire groepsrendementen: banktegoeden (0,25-0,01 procent), overige bezittingen (5,39-5,53 procent) en schulden (3,43-2,46 procent).

Gigantische hoeveelheid werk voor lief genomen

Deze ruwe herindeling en vooral het forse rendementsverschil tussen ‘banktegoeden’ en ‘overige bezittingen’ veroorzaken lastige kwalificatieproblemen. Ze maken de aangepaste draagkrachtmeting ongeloofwaardig en omstreden. Bovendien zijn complexe maatregelen nodig om te voorkomen dat belastingbetalers op de peildatum kortstondig de voordeligste categorie opzoeken (belastingarbitrage). Het is een allesbepalende politieke beslissing om vooral de spaarders tegemoet te komen. Bij die beslissing worden al deze complicaties en de gigantische hoeveelheid extra werk voor lief genomen.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw