De automarkt lijkt nog steeds niet bedaard na het schandaal van Volkswagen. Nadat Mitsubishi toegaf te hebben gesjoemeld met data over benzineverbruik, wordt ook Opel weer beschuldigd een hoge dieseluitstoot te verbergen van het Zafira-mode
Zwitsers onderzoek beweerde in oktober dat de uitstoot van de Opel Zafira veel hoger was dan het bedrijf deed geloven. Nu zegt Belgische omroep VRT bewijs te hebben dat een software-update de uitstoot van het model aanzienlijk deed dalen.
‘Dieselgate’: Onze lucht is superschoon, met dank aan de auto-industrie
VRT vergeleek twee Zafira’s, een die in oktober 2015 een software-update kreeg, en een waarvan de software al bijna een jaar niet meer is vernieuwd. De eerste auto komt relatief schoon uit Europese testen, terwijl de tweede tien keer zoveel uitstoot dan toegestaan.
Misleidend
Opel België zei dat het ‘meer dan duidelijk’ is dat de testen uitgevoerd door VRT niet wetenschappelijk verantwoord zijn. Het bedrijf beschuldigde de omroep zelfs van ‘het misleiden van het brede publiek op basis van ongefundeerde en oppervlakkige testen.
Waar Opel de aantijgingen ontkent, gaf de directie van Japanse autoconcern Mitsubishi toe dat werknemers hebben gesjoemeld met nummers. De CEO Tetsuro Aikawa ging door het stof en zei op woensdag dat het bedrijf opzettelijk data manipuleerde van meer dan een half miljoen auto’s.
‘Wij bieden onze oprechte excuses aan al onze klanten en aandeelhouders,’ zei de directie. De Japanse overheid beschuldigde Mitsubishi ervan het vertrouwen van klanten te hebben beschadigd. ‘Dit wordt niet getolereerd,’ zei een woordvoerder.
Niets nieuws
Toch is sjoemelen met nummers niets nieuws. Hyundai en Kia kwamen in 2014 al in de problemen door het presenteren van ‘rooskleurigere’ cijfers en ook Ford moest de gegevens van hybride-modellen aanpassen toen bleek dat ze minder zuinig waren.
Simon Rozenaal: De gevolgen van sjoemelend Volkswagen voor de auto-industrie en de Duitse economie
‘Deze zaken zijn heel anders dan het probleem bij Volkswagen, maar de markt is nu heel gevoelig voor dit soort nieuws,’ zei Seiji Sugiura, een Japanse onderzoeker tegen Bloomberg. Sugiura verwacht dat automakers die sjoemelen met cijfers voortaan dezelfde behandeling zullen krijgen als Volkswagen.
Ook het Volkswagenschandaal bleek uiteindelijk veel kleiner dan eerst verwacht. Bovendien heeft de auto-industrie juist geholpen met het zuiveren van de lucht. Zo is in Nederland het aantal uren met een goed zicht met eenderde toegenomen en is de concentratie zwaveldioxide door technische ontwikkelingen tegenwoordig minder dan 1 procent van wat het was in de jaren vijftig.