Het Japanse autoconcern Mitsubishi Motors voert al sinds 1991 foute tests uit om het brandstofverbruik van voertuigen te meten. Dat gaf de directie van het bedrijf toe op dinsdag.
De crisis waarin Mitsubishi zich bevindt begint langzaam maar zeker op het Volkswagen-schandaal te lijken.
Gesjoemeld
De Japanse krant Nikkei schreef op dinsdag dat het bedrijf al decennia lang tests gebruikt die niet voldoen aan de eisen van de Japanse overheid, waarna Mitsubishi schuld bekende. Directeur Tetsuro Aikawa bood zijn ‘oprechte verontschuldigingen aan’ voor de fouten die Mitsubishi heeft begaan.
‘Dieselgate’: Onze lucht is superschoon, met dank aan de auto-industrie
Vorige week donderdag werd bekend dat werknemers van Mitsubishi hebben gesjoemeld met cijfers over benzineverbruik. Aikawa gaf toen ook toe dat het bedrijf fout zat, en zei dat Mitsubishi opzettelijk data manipuleerde van meer dan een half miljoen auto’s, maar na enkele dagen intern onderzoek blijkt het probleem dus veel groter te zijn.
De directie van het autoconcern zei dat het vooral om compacte Mitsubishimodellen gaat, maar het bedrijf kon geen zekerheid bieden dat grotere auto’s wel zuiver getest zijn. Aikawa zegt dat Mitsubishi meteen actie heeft ondernomen. Het bedrijf heeft drie onafhankelijke experts aangewezen die samen een onderzoeksteam vormen.
Gevoelig
De Japanse overheid beschuldigde Mitsubishi ervan het vertrouwen van klanten te hebben beschadigd. ‘Dit wordt niet getolereerd,’ zei een woordvoerder. Het bedrijf werkt nu samen met het ministerie van Transport om de zaak te onderzoeken.
Lees ook: De automarkt sjoemelt rustig door na dieselgate
De automarkt is sinds het Volkswagen-‘schandaal’ dat in september vorig jaar voor het eerst aan het licht kwam, zeer gevoelig voor fraude-incidenten. Daarom staan Mitsubishi en de Japanse overheid nu onder druk om te bewijzen dat ze de zaak erg serieus nemen.
De aandeelprijs van Mitsubishi is sinds donderdag enorm gekelderd. Binnen een paar dagen is de beursgenoteerde waarde van het bedrijf meer dan gehalveerd.