Het controversiële Duitse plan om tolheffing in te voeren voor personenauto’s is strijdig met Europese regels en moet worden aangepast. Dat schrijft de Europese Commissie woensdag.
Er is sprake van discriminatie van buitenlandse automobilisten, zegt de Commissie. Volgens de wet, die in mei 2015 werd goedgekeurd door het Duitse parlement, moet iedereen tolheffing gaan betalen voor het gebruik van de snelwegen. Duitse autobezitters worden echter gecompenseerd door een verlaging van de wegenbelasting.
Europees Hof
EU-regels schrijven voor dat een tolsysteem of kilometerheffingssysteem alleen is toegestaan als het niet discrimineert op nationaliteit. Vanuit Brussel wordt nu officieel gedreigd dat wanneer Duitsland de wet niet aanpast, de Europese Commissie naar het Europees Hof van Justitie in Luxemburg stapt. Duitsland moet binnen twee maanden Brussel informeren hoe de wet zal worden aangepast.
Dit moet u weten over omstreden Duitse tolheffing
Vooralsnog lijkt de Duitse regering niet van plan op de eisen van de EU in te gaan. Begin april benaderde de voorzitter van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker de Duitse minister van Transport Alexander Dobrindt, maar hij kreeg nul op rekest.
Dobrindt zou er vertrouwen in hebben dat de rechter Duitsland in het gelijk stelt. In Groot-Brittannië speelt momenteel eenzelfde kwestie, ook bij hun tolplan maakte de Europese Commissie donderdag bezwaar.
Jarenlange strijd
Verwacht wordt dat de strijd om de Duitse tolheffing nog jaren duurt, schrijft Deutsche Welle. Nederland speelt een belangrijke rol in de discussie. Voor Nederlandse vakantiegangers – al dan niet op doorreis naar Zwitserland, Oostenrijk en Italië – zal een rit op Duitse Autobahn meer gaan kosten. Rutte noemde de tolheffing eerder ‘een graat in de keel’ en beloofde tegen het plan te blijven strijden.
Ook de Duitse deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen, beide grenzend aan Nederland, zijn kritisch. Ze vrezen een flinke terugloop van het aantal Nederlanders met de invoering van ‘entreegeld’.