Langste tunnel ter wereld in Zwitserland: boost voor de EU

De nieuwe Gotthardtunnel is de langste van de wereld. Foto: EPA

Het heeft zeventien jaar geduurd, maar het is eindelijk zover: woensdag is de nieuwe Gotthardtunnel ingehuldigd. De langste spoortunnel ter wereld moet een flinke boost geven aan de Europese handel.

De tunnel is 57 kilometer lang en loopt van Erstfeld, via de Alpen, naar Bodio. Het project heeft ruim 11 miljard euro gekost en is bijna in z’n geheel door Zwitserse belastingbetalers gefinancierd. Zwitserland, zelf geen lid van de EU, noemt het ‘een cadeau aan Europa’.

Veel Europese leiders waren dan ook aanwezig bij de inhuldiging, van de Franse president François Hollande tot de Italiaanse premier Matteo Renzi. Minister van Verkeer Melanie Schulz van Haegen (VVD) vertegenwoordigde Nederland.

Jelte Wiersma: ‘Burger heeft wel degelijk wat aan EU’

Sneller

Er zitten veel voordelen aan de baanbrekende tunnel. Zo zal het goederentransport veiliger, goedkoper en sneller verlopen dan voorheen. Ook kunnen er in vergelijking met de oude tunnel meer en langere treinen door rijden. Uiteindelijk is het doel om Noord- en Zuid-Europa beter met elkaar te verbinden: zo kunnen goederen vanuit de haven in Rotterdam in het vervolg sneller naar Italië worden vervoerd.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Niet alleen vrachtverkeer zal gebruik maken van de nieuwe tunnel, ook snelle passagierstreinen zullen er doorheen gaan. De reistijd tussen Zurich en Milaan wordt daardoor geleidelijk verminderd met bijna een uur.

Indrukwekkend – Lengte: 57 kilometer
– Diepste punt: 2.3 kilometer
– 260 goederentreinen, 65 passagierstreinen per dag
– 28 miljoen ton steen verwijderd
– Kosten: 11 miljard euro2016-01-21 00:00:00 epa05116011 Miners celebrate after the blasting breakthrough of Ceneri Base Tunnel in Camorino-Vigano, Canton of Ticino, southern Switzerland, 21 January 2016. The 15.4-kilometers-long Ceneri Base Tunnel is Switzerland's second largest tunnel-construction project. It passes under the Monte Ceneri Mountain and links Camorino (north) and Vezia (south). Together with the Gotthard Base Tunnel which opens 2016, it forms the heart of the 'New Railway Link through the Alps NRLA'. The two Base Tunnel create a continuous flat north-south route. The Ceneri Base Tunnel is scheduled to be opened and become operational in 2020. EPA/SAMUEL GOLAY

Milieu

De Zwitsers hebben tweemaal hun stem mogen uitbrengen over het project, en in beide referenda stemden ze overtuigend voor het plan. Dat komt ook omdat de nieuwe tunnel voordelen met zich meebrengt voor het milieu. Door de efficiëntie die de tunnel biedt zal er naar verwachting aanzienlijk minder gebruik worden gemaakt van goederentransport via de weg.

De tunnel is woensdag ingehuldigd, werkzaam is de Gotthardtunnel nog niet. In december 2016 zullen de eerste treinen gebruik kunnen maken van de tunnel.