Saudi-Arabië deed op donderdag een enorme investering in Uber. Het taxidienstbedrijf ontving de grootste investering ooit van het land. Waarom stopt Saudi zijn oliedollars in Uber, en wat betekent het voor beide partijen?
Olieprijs dwingt Saudisch koninkrijk tot monsterlijke maatregelen
Het gaat om een bedrag van 3,5 miljard dollar, ongeveer 3,1 miljard euro. De Saudische overheid betaalde dit met uit het publieke investeringsfonds dat eind april werd opgezet door de invloedrijke prins Mohammed bin Salman.
Zwart goud?
Volgens Bertus Hendriks, Midden Oosten-expert van instituut Clingendael, is de investering een onderdeel van deze diversificatiepogingen door de Saudische overheid. ‘Ze willen duidelijk af van die olie, en dit valt ook onder die ambitieuze plannen van Bin Salman, die nu feitelijk kroonprins is,’ zegt Hendriks tegen elsevier.nl.
Over de investering:– 3,1 miljard euro
– Grootste investering ooit in Uber
– Totale waarde Uber komt tot bijna 56 miljard euro
– Directeur van Saudisch investeringsfonds krijgt een plek in Ubers raad van bestuur
Bin Salman kondigde eind april de ‘diversificatie’ van de Saudische economie aan. De prijs van olie is de laatste twee jaar fors gedaald, terwijl de export van het ‘zwarte goud’ verantwoordelijk is voor de overgrote meerderheid van de inkomsten van het Saudische koninkrijk. Daarom investeert de overheid nu in andere bedrijven, producten en sectoren. Een van de meest radicale maatregelen is de privatisering van Saudi Aramco, het gigantische nationale oliebedrijf, die al een paar maanden geleden werd aangekondigd.
Onzekerheden
De investeringen zijn ‘bijzonder ambitieus’, aldus Hendriks, en werden ontvangen met enorme scepsis. Saudi-Arabië is zo afhankelijk van olie dat critici en experts het uiteindelijke succes van de diversificatiepogingen in twijfel trekken. Dat Saudi nu in Uber investeert, is al helemaal opmerkelijk. ‘Het is duidelijk patronagegeld, een subsidie voor de onderdanen om de sociale vrede te bewaren. Daarom investeert Qatar bijvoorbeeld in Volkswagen, maar Uber is eigenlijk een gekke keuze.’
EU: ‘Airbnb en Uber verbieden mag niet’
Hoewel Uber is uitgegroeid tot een miljardenbedrijf, is de tech-reus nog redelijk jong en dat brengt veel onzekerheden met zich mee. Naar schatting gaat 90 procent van tech-startups al failliet voordat het van de grond komt. Uber werd vroeger gezien als een ‘unicorn’, een tech-startup die binnen de kortste keren meer dan een miljard waard werd. Het bedrijf is sinds de oprichting in 2009 uitgegroeid tot een enorm, internationaal bedrijf. Toch zijn er grote risico’s verbonden met een investering in Uber.
Advies
Volgens Morgan Stanley kan het concern in de problemen komen door de conflicten over werknemersrechten en wil het bedrijf uitbreiden naar landen waar de wetgeving Uber nog in de weg kan staan. Daar staat tegenover dat de Saudische overheid ongetwijfeld uitgebreid professioneel investeringsadvies heeft ontvangen van de meest vooraanstaande experts.
De investering is in ieder geval een grote stap voor het Saudische overheid, die duidelijk kijkt naar moderne middelen om het koninkrijk financieel gezien in stand te houden. Voor Uber is het ook een mijlpaal: nog nooit ontving het bedrijf zo’n groot bedrag.
In januari kreeg het taxidienstconcern voor het laatst zo’n ‘monsterinvestering’, maar zelfs die stelt weinig voor bij de Saudische besteding: een Chinees bedrijf investeerde toen 1,8 miljard euro in Uber.