Om mensen die langdurige werkloos zijn te helpen, wil het UWV inzetten op meer persoonlijke begeleiding. Daarvoor zal de veel bekritiseerde instantie jaarlijks 160 miljoen euro van de Nederlandse regering krijgen.
Het UWV zal met het extra budget nieuwe diensten gaan aanbieden aan werklozen, zoals workshops, competentietests, en meer persoonlijke gesprekken. Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (PvdA) hoopt dat de miljoeneninvestering in het UWV snel wordt terugverdiend, omdat er in de toekomst minder uitgegeven hoeft te worden aan uitkeringen.
Hoewel het aantal werklozen de afgelopen drie maanden volgens het CBS af nam, is de situatie voor veel mensen in de bijstand lastig. Ongeveer de helft van de 450.000 Nederlanders die in de bijstand zitten, zegt niet te verwachten nog een betaalde baan te vinden.
Lees ookUit onderzoek van Elsevier blijkt dat in het afgelopen jaar de werkloosheid onder hoogopgeleide starters juist sterk is afgenomen.
Over het extra UWV-geld zegt arbeidsmarktexpert Ton Wilthagen tegen elsevier.nl dat het ‘goed is dat er nu erkenning is, dat alleen e-mailen met mensen niet werkt.’ Ook meent hij dat naast persoonlijke aandacht en maatwerk het UWV zich zou moeten inzetten voor een preventieve aanpak van werkloosheid. ‘Bijvoorbeeld bij de situatie van de V&D had de UWV direct in actie moeten komen en niet moeten wachten totdat de mensen officieel werkloos werden.’
Ontevreden
Onder werklozen heerst al jarenlang grote ontevredenheid over uitkeringsinstantie UWV. Klachten die consumentenprogramma Kassa in 2013 verzamelde, gingen vooral over de beroerd werkende website en het slechte contact met medewerkers, dat vrijwel uitsluitend digitaal is.
Een aantal ontevreden Nederlanders zette uit frustratie een website op, waar klachten over het UWV kunnen worden gemeld: uwvreselijk.nl. Een ex-medewerker heeft zelfs een heel boek geschreven over de slechte organisatie.
Aanzet tot verandering
De situatie escaleerde nadat de werkloze journalist Sjors van Beek in september 2015 een betoog schreef over de omgang van het UWV met werklozen. Van Beek uitte forse kritiek over de onbereikbaarheid van de medewerkers en de slecht functionerende website werk.nl.
Diezelfde dag reageerde UWV topman Tof Thissen dat ‘uw verhaal… me extra motiveert om mijn passie na te streven: een begrijpelijke en toegankelijke overheid’. Minister Asscher viel de UWV-baas bij en nam actie, waardoor nu, bijna een jaar later, extra geld voor het UWV beschikbaar is gesteld.