Het begon als 1-aprilgrap, maar Pokémon Go heeft daags na de release Nintendo nieuw leven ingeblazen. De vraag is echter of deze hype blijft bestaan, en of de enorme investeringen terecht zijn.
Door Pokémon Go, tot nu toe alleen beschikbaar als app in de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland en Australië, is de waarde van het Nintendo-aandeel nu bijna 50 procent gegroeid.
Nieuw hoofdstuk of rage?
Fantasiewereld van vroeger is ‘realiteit’ met Pokémon Go
Op sociale media doen Pokémon-fans uitgebreid verslag van hun zoektochten, en de app is al miljoenen keren gedownload in de app-store van Apple. Het gloednieuwe spel is zelfs door bijna net zoveel Androidgebruikers gedownload als Twitter, ondanks het feit dat de app pas in een paar landen beschikbaar is.
Of het spel een nieuw hoofdstuk voor smartphone-spelletjes van Nintendo is, of het bij een rage blijft, moet nog blijken. Wel lijkt het fenomeen op dat van Flappy Bird: het spel werd in no time miljoenen keren gedownload, en stierf toen snel uit. Wel is de Pokémon game een stuk geraffineerder. Met behulp van de smartphone-camera en Google Maps stuurt het kinderen (en millennials) op echte avonturen uit. Ook moeten gebruikers op een gegeven moment betalen om verder te komen in het spel.
Daar zit ook meteen het gevaar. Niet alleen omdat gebruikers van Pokémon go op de raarste situaties stuiten, maar ook omdat de makers achter het spel, Nintendo, The Pokémon Company en Niantic, via Google Maps een goudmijn aan informatie van Pokémon-spelers kunnen achterhalen. Niet alleen de locaties van gebruikers maar alle gegevens van iemands Google-account worden vrijgegeven aan de bedrijven. Daarnaast maken dieven ook dankbaar gebruik van de ‘lokmogelijkheden’ die het spel biedt, en worden op de gekste plaatsen ‘Poké-gyms’ geopend.
Pokémon Go biedt mogelijkheden voor Nintendo
Enorme vooruitgang, met dank aan de spelletjes
Voorlopig houdt Nintendo zijn beleggers zoet met het nieuwe spel. Dat was hard nodig voor het bedrijf, dat in het verleden juist weigerde mobiele apps op de markt te brengen. Tussen oktober en juni kelderde de aandeelprijs van Nintendo met 40 procent, en de omzet van Wii U en 3DS-modellen in 2016 zal waarschijnlijk lager uitkomen dan vorig jaar.
Nintendo vult voorlopig in ieder geval zijn zakken en het bedrijf heeft een goudmijn aan mogelijkheden geopend: met producten als Mario en Zelda, ziet de app-toekomst er waarschijnlijk rooskleurig uit voor het bedrijf.