De ambities van taxidienst Uber gaan verder dan ooit. Het bedrijf trekt zich misschien terug uit China, maar een aantal strategische deals en investeringen laten zien dat het deeleconomieconcern van plan is zijn positie op de westerse markt flink te versterken.
Felle concurrentiestrijd om taxi-apps: autofabrieken investeren honderden miljoenen in taxidiensten als Uber en Lyft.
In China voerde Uber een dure prijzenoorlog met concurrent Didi. Op maandag gaf het bedrijf het op: in plaats van concurreren met het Chinese bedrijf, neemt het een aandeel van zo’n 20 procent in Didi. Daarmee richt het zich vrijwel volledig op de markt in Europa en de Verenigde Staten.
Sterkere positie Uber in VS
Met het aandeel in Didi wordt Uber bijvoorbeeld indirecte aandeelhouder van Lyft, de grootste concurrent in het thuisland van het taxiconcern. Lyft heeft zelfs aangegeven ‘kritisch te kijken naar de samenwerking met Didi’. Het bedrijf zoekt ondertussen hopeloos naar een investeerder om de strijd met Uber in Amerika te financieren.
Mede door de concurrentiestrijd met Uber, lijdt Lyft forse verliezen en lukt het maar niet om in een nieuwe investeringsronde grote bedragen binnen te slepen. Daarnaast zal Ubers marktpositie in de Verenigde Staten alleen maar sterker worden door de deal met Didi: niet alleen heeft het bedrijf meer geld en middelen voor de westerse markten, het profiteert ook nog eens van de nieuwe positie van Didi op de Chinese markt.
Losing in China may be the best thing that ever happened to Uber. https://t.co/d7owNCUSjJ pic.twitter.com/z0aTnB0mQk
— Shira Ovide (@ShiraOvide) 1 augustus 2016
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Ondertussen blijft Uber Technologies, zoals het bedrijf officieel heet, flink investeren. Als ‘meest waardevolle startup ter wereld’ richt het zich weer op innovaties. Deze week kwam aan het licht dat het concern bijna een half miljard steekt in de ontwikkelingen van een ‘alternatief voor Google Maps’. Om de app minder afhankelijk te laten worden van Google, wil het bedrijf zijn eigen navigatiekaarten ontwikkelen.
Uber bereidt zich voor op IPO
Saudi-Arabië investeert 3,5 miljard euro in Uber. Waarom stopt het koninkrijk zijn oliedollars in het bedrijf, en wat betekent het voor beide partijen?
Terwijl Uber investeert en zijn strategie nauwkeurig bepaalt, denken analisten hier een achterliggende reden voor te zien. Volgens Bloomberg-columnist Tim Culpan is Uber na het oplossen van de problemen in China klaar voor de beursgang. Travis Kalanick, de CEO van het concern, zegt steevast een IPO (initial public offering) zo lang mogelijk uit te willen stellen, maar het zou goed kunnen dat Uber alsnog in 2016 een beursgang aankondigt.
Het wordt steeds moeilijker voor startups om grote investeringen te regelen. Hoewel dit voor miljardenbedrijf Uber een minder groot probleem is, neigt het bedrijf, onder meer door gebrek aan venture capital, steeds meer naar een beursgang. Dit zou nog meer geld voor investeringen en innovaties vrij maken. Kalanick wordt dan ook verwacht de beursgang niet lang meer uit te stellen. Een ding is zeker: Uber zal zijn ambities nog verder uitbreiden en het concern is nog lang niet klaar met groeien.